Lektor till Akalla Grundskola

Lektor till Akalla Grundskola

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Akalla grundskola

Akalla Grundskola är en tvåparallellig kommunal F-9 skola med ca 520 elever och 100 medarbetare.

Vi arbetar i stor utsträckning med tre-och tvålärarsystem i åk 1-9. Vi har möjligheter att använda de stora grönområdena kring Järvafältet och Akalla by/gård både på skoltid och på fritidstid. Skolan ligger nära allmänna kommunikationer. Vi är en mångkulturell skola och vi strävar efter att använda ett språkutvecklande arbetssätt och metoder som gynnar våra elever. Till skolan kommer regelbundet nyanlända elever som går i skolans Förberedelsegrupp innan de går ut i klasserna på heltid.

Skolan satsar på IKT i undervisningen och har god tillgång till digitala hjälpmedel. Sedan läsåret 2019/2020 deltar vi i Spring i benen-initiativet som är Stockholms stads satsning för att stödja grundskolor i arbetet med att öka elevernas fysiska aktivitet under skoldagen.

Här kan du läsa mer: https://stockholmsstad.varbi.com/center/tool/position/481645/edit/tab:2/Akallagrundskola.stockholm.se

Akalla grundskola tar nu ett steg ytterligare för att systematiskt utveckla undervisningen med start läsåret 2022/23. Vi satsar därför på en lektorstjänst som kan vara 80-100% och kommer som en del av tjänsten att innefatta ett ansvar för att leda ett praktiknära forskningsinriktat utvecklingsarbete på skolan. Det finns också visst utrymme för egen forskning om sådan är aktuell.

Vi söker nu en forskarutbildad lärare, lektor med lärarlegitimation i svenska alternativt svenska som andra språk.

 

Rollen som Lektor

I lektorstjänsten ingår undervisning för årkurs 4-9, och att vetenskapligt handleda och initiera olika praktiknära utvecklingsarbeten samt på sikt praktiknära forskning.

Lektorers uppdrag i Stockholm stad är att i huvudsak undervisa och arbeta med det som hör till undervisning. Du ska även bidra till utveckling av undervisning och ett kollegialt lärande samt kollegialt forskande. Du ska utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet systematiskt och strukturerat bidra till:

- att synliggöra undervisningen och elevernas lärande
- att arbeta för hela skolans och alla elevers utveckling
- en trygg lärandemiljö och en tro på alla elevers förmåga att lära
- kunskapsutveckling för egen del, kollegors samt för professionen som helhet.



Din kompetens och erfarenhet

För att bli vår nya lektor behöver du ha grundskollärarexamen och lärarlegitimation med behörighet att undervisa i årskurserna 4-9. Du har minst fyra års väldokumenterad erfarenhet av läraryrket.

Du behöver också ha en forskarexamen inom ämnesdidaktik eller inom det utbildningsvetenskapliga området och vara legitimerad lektor via skolverket eller ha titeln lektor i Stockholms stad (fås genom ansökan till utbildningsförvaltningen).

Som person är du noggrann och strukturerad och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera och har en positiv elevsyn med ett engagemang som motiverar och stimulerar våra elever. Du har ett högt kvalitetstänk och är väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du har lätt för att ta beslut, även i mer tidspressade situationer. Du har en utvecklad förmåga till samarbete.

Det är meriterande för tjänsten om du har:

- deltagit i eller lett praktiknära forskning
- ansvarat för utvecklingsarbete inom en skolas verksamhet
- erfarenhet av att leda professionsutveckling för lärare.

 

Din ansökan

I ditt personliga brev vill vi bara ha information som styrker eller förtydligar hur och i vilken utsträckning du uppfyller våra krav och önskemål i annonsen. Motivera även gärna varför du är intresserad av just den här tjänsten.



Varmt välkommen med ditt unika bidrag!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Doktorander i industriell produktframtagning

Doktorander i industriell produktframtagning

12 april 2024

Doktorand i pedagogik

Doktorand i pedagogik

12 april 2024

Doktorand i Produktionssystem

Doktorand i Produktionssystem

10 april 2024

8 april 2024