Lidingö stad söker kanslichef till Stadskansliet

Lidingö stad söker kanslichef till Stadskansliet

Arbetsbeskrivning

Stadskansliet arbetar bland annat med att stödja, styra, samordna och utveckla stadens informationshantering. Kansliet ansvarar för stadens registratur och stadsarkiv men även för sekreterarskapet i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, valnämnden, råd, utskott och beredningar. Enheten har utredningsverksamhet och ett övergripande ansvar för bland annat stadens informationshanteringssystem. Stadskansliet ansvarar också för valkansliet i samband med allmänna val och arbetar då på uppdrag av valnämnden.

Kansliet erbjuder även stadens förvaltningar råd och stöd inom kansliets verksamhetsområden. Även överförmyndarverksamheten hör till kansliet. Överförmyndaren har tillsyn över förmyndares förvaltning av omyndigas ekonomi och hur gode män och förvaltare tillvaratar huvudmännens intressen.

Vill du komma till en utvecklingsinriktad organisation? Vi söker nu en engagerad kanslichef till stadskansliet som vill vara med på Lidingö stads spännande utvecklingsresa. Som kanslichef får du ett omväxlande jobb mitt i den politiska processen. Stadskansliet är en del av den administrativa avdelningen och ingår i stadsledningskontoret.

Arbetsuppgifter

Som kanslichef hos Lidingö stad får du en bred och varierad roll som innebär att samordna och leda kansliets arbete och skapa förutsättningar för din arbetsgrupp att nå resultat. Stadskansliet består av 13 erfarna medarbetare inom verksamhetsområdena juridik och kansli, registratur och arkiv och överförmyndarverksamhet. Ditt ansvarsområde består av både operativa och strategiska arbetsuppgifter, och du driver dina frågor utifrån ett helhetsperspektiv. Tillsammans med dina medarbetare samordnar du det administrativa arbetet och i ditt ansvar ingår att utveckla och effektivisera ärendehanteringen genom att se över befintliga arbetssätt.

Arbetsuppgifterna kommer främst att bestå av

* Leda medarbetarna inom det operativa arbetet
* Samordna, utveckla och effektivisera enhetens arbete
* Verksamhets-, personal- och budgetansvar för enheten
* Effektivisera ärendehanteringen genom vårt nya informationshanteringssystem
* Sekreterare i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige
* Skriva fram styrdokument och yttranden
* Vara sammankallande för stadens nämndsekreterare

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp som leds av avdelningschefen och arbetar i nära samarbete med övriga enheter och rapporterar till den administrativa chefen.

Kvalifikationer

Vi söker dig med akademisk examen, företrädesvis med inriktning mot statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning samt flerårig erfarenhet från en politiskt styrd organisation, gärna från kommunal verksamhet. Du har god kunskap om de lagar som styr verksamheten samt gedigen erfarenhet av nämndadministration. Vi ser gärna att du har erfarenhet från ledaruppdrag, och du har en mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt.

Som person är du en trygg ledare och har en helhetssyn och förmåga att skapa en bra arbetsmiljö, som för med sig arbetsglädje och trygghet. Du är strukturerad och har en god analytisk förmåga och visar på handlingskraft, omtanke och mod. Ledarskapet innebär också att skapa delaktighet och kreativitet hos dina medarbetare. Som ledare är du inkluderande och delegerande med en förmåga att se helheten i det kommunala uppdraget och koppla det till dina frågor. Du trivs med att arbeta i en organisation som är utvecklingsorienterad och du har god genomförandekraft med en förmåga att hantera utmaningar både på kort och lång sikt.

I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. De ger oss vägledning i hur vi vill uppfattas och agera för att ge god service och det bästa stödet till Lidingöborna. Vi tror på det aktiva medarbetarskapet där våra medarbetare tar ett eget ansvar och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö. Framgång är något vi uppnår tillsammans. Idéer och viljan att bidra är lika viktigt som utvecklande ledarskap för chefer. Medarbetarnas kompetens och engagemang är nyckeln till att Lidingöborna får bästa service.

Övrigt

Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och förutsätter godkänd säkerhetsprövning inklusive godkänd registerkontroll från Säkerhetspolisen i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslag (2018:585).

Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag. I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. Gå in på lidingo.se/jobb så får du veta hur det är. På riktigt.

Ansökan

Låter det som ett jobb för dig? Välkommen med din ansökan redan idag! I den här rekryteringen samarbetar Lidingö stad med Jefferson Wells. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Katarina Thomasson på katarina.thomasson@jeffersonwells.se alt. 070-231 28 05. Sista ansökningsdag är 4 juni 2023. Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Sara Dahl
08-731 44 65
Bitr rektor Matts Jonsson
08-731 38 14
Bitr rektor Birgitta Sturk
08-731 65 65
Bitr rektor Johanna Kvant
(+46) 08-731 36 33
Rektor Emma Drott
(+46) 08-731 36 01
Enhetschef Lisa Wirén
(+46) 08-731 37 37
Samordnare Åsa Lundgren Eriksson
(+46) 08-731 46 13
Administratör Kerstin Tysklind
08-731 47 59
Rektor Anna-Lena Bresell
08-731 38 90
Enhetschef Sören Ingman
(+46) 08-731 34 05

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lidingö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2023
  • Ansök senast: 4 juni 2023

Besöksadress

Stockholmsvägen 50 18182 Lidingö
None

Postadress

None
LIDINGÖ, 18182

Liknande jobb


26 april 2024

15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024