Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential. 

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
I rollen som nämndsekreterare ingår det att stötta förvaltningen och politiker i den politiska processen. Som nämndsekreterare förväntas du vara knytpunkten mellan förvaltningsorganisationen och politiker. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utveckla, kvalitetssäkra och leda nämndprocessen från beredningar inför sammanträden till efterbehandling. Detta innebär att du ansvarar för all administration kring nämndprocesserna, bland annat granskning av tjänsteskrivelser, skapande av kallelse, protokollföring under sammanträden och skapande av protokoll samt expediering av dessa.

Tjänsten innefattar också huvudregistratur för en av utbildningsnämnderna. Som registrator utgör du, tillsammans med dina kollegor, navet i Utbildningsförvaltningens ärendeprocess och är med från ett ärendes början tills dess att det arkiveras. Du arbetar med att bevaka funktionsbrevlådor, registrera inkomna och upprättade handlingar, sekretesspröva, lämna ut och svara på frågor om allmänna handlingar samt arkiveringen av dessa. Du kvalitetsgranskar, utbildar och stöttar handläggare i ärendeberedning och informationshantering samt vägleder i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem.

Utöver nämndsekreteraruppdraget kommer du att tilldelas egna utrednings- och utvecklingsuppdrag samt ibland utföra allmänt förekommande arbetsuppgifter på enheten. Arbetet sker både självständigt och i nära samarbete med övriga medarbetare. Samarbete och erfarenhetsutbyte sker med kommunens nätverk för nämndsekreterare.


Utbildningsförvaltningens kanslifunktion har till uppgift att säkerställa ärendeberedningen samt vara ett kvalificerat stöd till förvaltningschefen i nämndhanteringen. Linköpings kommun använder W3D3 för diarieföring, ärendehantering, dokumenthantering och e-arkivering. Kallelser till förtroendevalda hanteras i meetings plus.

Din arbetsplats
Avdelningen för ledningsstöd är en del av Utbildningsförvaltningen och innefattar förvaltningens administrativa kanslifunktion. Avdelningen består av drygt 30 medarbetare och har två inriktningar. Myndighetskansliet ansvarar för placering i barnomsorg, skolval samt gymnasieantagning. Den andra delen av avdelningen innefattar administration och ärendesamordning samt förvaltningens utredning- och juridikfunktion. Arbetsplatsen är belägen i centrala Linköping på Apotekaregatan 13 C.

Du som söker
Vi söker dig med en högskoleutbildning inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser att du har erfarenhet av att ha arbetat i offentlig förvaltning som nämndsekreterare, ärendesamordnare,registrator, administratör eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Har du erfarenhet av liknande arbete som nämndsekreterare ses det som meriterande. Vi ser att du har goda kunskaper i sammanträdesteknik, mötesformalia, kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor och vi ser det som meriterande med kunskap om offentlighetsbestämmelser.

Tjänsten kräver att du har hög digital mognad och gärna erfarenhet av att arbeta med digitala nämndprocesser. För tjänsten behöver du även kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift då arbetet innebär att skriva och kvalitetssäkra olika underlag och dokument.

För att trivas i rollen behöver du kunna vara självgående i ditt arbete och kunna planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare behöver du vara noggrann och leverera med hög kvalitet. Att arbeta bra med andra människor kommer naturligt för dig där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi ser även att du är serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande och att du har ett prestigelöst förhållningssätt som skapar goda relationer i såväl interna som externa kontakter.

I denna process kan vi komma att använda tester som en del i bedömningen. Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Anställningsform: Tillsvidareanställning 

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 12018

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2023
  • Ansök senast: 12 november 2023

Liknande jobb


26 april 2024

15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024