Nämndsekreterare/utredare till ledningsstaben, Umeå

Nämndsekreterare/utredare till ledningsstaben, Umeå

Arbetsbeskrivning

Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.

Ledningsstabens uppdrag är bland annat att ge den politiska ledningen och verkställande ledningen bra underlag för beslut, det vill säga goda förutsättningar att styra och leda verksamheten så att den når uppsatta mål.

Inom kanslienheten sker administration av ärendeberedning inför politiskt beslutsfattande i styrelse, nämnder, beredningar och fullmäktige. Kanslienheten består av funktionerna nämndsekretariat, registratur och regionarkiv, och på enheten finns idag ett flertal nämndsekreterare/utredare.

Kanslienheten söker nu en nämndsekreterare/utredare, för närvarande med uppdraget att arbeta med hälso- och sjukvårdsnämndens två beredningar för primärvård och tandvård samt funktionshinder och samverkan.

ARBETSUPPGIFTER
Som sekreterare/utredare i Region Västerbotten har du en betydelsefull roll i vår förvaltning, där du ger viktig service och möjliggör insatser som påverkar många.

Hälso- och sjukvårdsnämnden ansvarar för den verksamhet som bedrivs inom verksamhetsområdena sjukhusvård, primärvård, tandvård och funktionshinder och habilitering. Som nämndsekreterare/ utredare för hälso- och sjukvårdsnämndens beredningar, har du uppdraget att planera, administrera och genomföra beredningarnas sammanträden samt delta vid regionens samråd med funktionshinderrörelsen. I tjänsten ingår handläggning av olika bidrag och även vissa utrednings- och uppföljningsuppdrag, främst inom funktionshinderområdet i relation till utveckling av social hållbarhet.

Tillsammans med hälso- och sjukvårdsnämndens sekreterare arbetar du med planering samt utveckling av administrativa rutiner inom nämndens område. I tjänsten ingår även att utbilda samt vara ett stöd till förvaltningen i ärendeberedningsfrågor.

KVALIFIKATIONER
För detta jobb behöver du ha en avklarad universitets- eller högskoleutbildning inom ett av följande områden; statsvetenskap och/eller förvaltningskunskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom funktionsrättsområdet och samarbete med civilsamhället.

Du har erfarenhet från att arbeta i en politiskt styrd organisation, har god kunskap i besluts- och beredningsprocessers rutiner samt god datorvana och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du är kommunikativ, lyhörd, noggrann och kan arbeta självständigt, strukturerat och metodiskt. Du ser helheten och har god analytisk förmåga samt har en vilja att aktivt bidra till utveckling av arbetsformer och rutiner.

ÖVRIGT
Bifoga CV och personligt brev
Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 april 2024

15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024