Vikarierande kommunarkivarie

Vikarierande kommunarkivarie

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i Hörby kommun

Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet.
Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur.
Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta.

Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare.
Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten.

Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter.

Hörby kommun har en gemensam förvaltning och flera nämnder. Avdelning styrning och ledning ansvarar för styrning, ledning och samordning inom den kommunala förvaltningen inom områdena HR, ekonomi, digitalisering, näringsliv, kommunikation och säkerhet. Tjänsten som arkivarie är placerad på kanslienheten som ansvarar för nämndsadministration, arkiv, registratur och ärendeberedning för kommunstyrelsen och fullmäktige.

Med anledning av föräldraledighet för vår arkivarie söker vi nu en ersättare.
Vikariat ca. 1,5 år


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer arbeta med flera viktiga processer i kommunens omställning till digital informationsförvaltning inom områdena ärendehantering, e-arkiv, tillsyn och stöd samt verksamhetsutveckling. Arkivarien har en operativ och strategisk roll i detta arbete.

I rollen ingår även traditionellt arkivarbete, så som att ordna och förteckna kommunens handlingar, men även genom att vara en stödfunktion till våra verksamheter i frågor som rör arkiv och dokumenthantering. Du ger råd avseende gallring av allmänna handlingar och stöd vid revidering och implementering av styrdokument. Du genomför utbildningar av medarbetare i arkiv- och informationshanteringsfrågor samt vägleder och samarbetar med arkivsamordnare i verksamheterna. Du ansvarar för arkivleveranser och utlämning av allmänna handlingar från slutarkiv.

Hörby kommun samverkar med andra kommuner inom SkånEarkiv en gemensam lösning för digitalt långtidsbevarande. Idag ingår 16 kommuner i SkånEarkiv. Lunds kommun ansvarar för drift och förvaltning av den tekniska lösningen och du kommer att vara kontaktperson mot den förvaltningsorganisation som finns i Lund. Du deltar vid arkivering av digital information från kommunens verksamhetssystem genom att stödja verksamheter i att utreda och definiera arkivuttag. I arbetet ingår även att sprida kunskap om digital arkivering och fånga upp behov inom kommunen. Du har gott stöd från förvaltningsorganisationen och ingår även i ett nätverk med arkivarier i våra samverkanskommuner.

Du kommer också att vara en del av projektorganisationen i implementeringen av ett nytt ärendehanteringssystem under våren 2023.


KVALIFIKATIONER
• Högskoleutbildning såsom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig
• Erfarenhet av arbete inom arkiv- och informationshantering inom offentlig förvaltning.
• Goda kunskaper om kommunala beslutsprocesser och gällande lagstiftning t ex arkivlagen, tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt lagstiftning inom informationssäkerhetsområdet
• Du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Som person är du ansvarsfull, noggrann och serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt och tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar samtidigt till det gemensamma utvecklingsarbetet. Du behöver ha mycket god samarbetsförmåga och trivas i servicerollen. Du är kvalitetsmedveten och delar aktivt med dig av idéer och ny kunskap. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av arbete med e-arkiv och leveranser


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!


Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Tack på förhand!

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Robert Odeberger
0415-37 82 10
Fackliga organisationer kan nås via växeln.
0415-37 80 00
Kommunchef Johan Eriksson
0415.37 82 02
Utredare Rolf Persson
0415-37 82 25
Systemförvaltare Carina Pålsson
0415.37 82 19
Personalchef Göran Malmström
0415-37 82 21
Personalspecialist Elisabeth Wilson
0415-378223
Personalspecialist Anneli Mellhorn
0415-378224
Rival Rekrytering Peter Wolff

Näringslivschef Karin Kroon Gunnarsson
0415.37 82 63

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontoret, Hörby kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Besöksadress

24280 Hörby
None

Postadress

None
Hörby, 24280

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023