1:e Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Gunnared i nordöstra Göteborg är en ung, mångkulturell och framtidsinriktad stadsdel med ca 22 600 invånare och runt 1700 anställda. Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, fritid, kultur, individ- och familjeomsorg, introduktionsverksamhet för nyanlända samt omsorg om äldre och funktionshindrade. Vid rekrytering strävar vi efter att få en spegling av Göteborgs stads befolkningsstruktur. ARBETSUPPGIFTER Barn och familjeenheten består av 20 medarbetare och har sin verksamhet förlagd till Lövgärdet. Inom enheten finns ett akutteam som tar emot alla nya ansökningar och anmälningar och två arbetsgrupper med uppdraget psykosocialt utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU för barn och unga 0-18 år. Arbetet på enheten präglas av BBIC, vilket innebär en strävan efter ett tydligt barnperspektiv, där barnets bästa är i fokus på våra arbetsprocesser. Gunnared har permanent licens för BBIC sedan några år tillbaka. Vi arbetar utifrån att insatserna i första hand skall ske på hemmaplan i samverkan med våra familjer. För att nå detta finns en Resursenhet och en Familjehemsenhet som en del av barnavården inom IFO. Det är vår uppgift att tillsammans med dessa, våra brukare och externa samverkanspartners hitta bra lösningar som är hållbara. Du ska leda och fördela det dagliga arbetet på enheten samt följa upp och tillsammans med enhetschef, 1:e kollega och medarbetare utveckla verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument. Samverka med såväl externa som interna organisationer. Företräda nämnden i förvaltningsdomstol. KVALIFIKATIONER Förutom att du är juridiskt kunnig inom området, bör du ha förmåga att skapa en tillåtande miljö som uppmuntrar till eget ansvar och alternativa lösningar. Du har lätt för att komunicera med andra, är välstrukturerad och har en god pedagogisk förmåga som innebär att du kan förmedla kunskaper och metoder till både individen och till gruppen. Du har en god samarbetsförmåga och ett flexibelt synsätt. Du måste hantera utmaningar med trygghet och stabilitet och samtidigt klara av att göra effektiva prioriteringar. Du skall ha lätt för att skapa ett gott samarbete och goda strukturer, ha ett professionellt förhållningssätt och klara ett högt arbetstempo. Du ska ha socionomexamen. Det är en merit om Du har socialstyrelsens utbildning för utbildare i BBIC. Du har arbetat inom socialtjänsten 6-7 år, varav minst 4 år inom aktuellt område Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare SoL, LSS och LVM

23 augusti 2010

Socialsekreterare till den gemensamma socialjouren i Dalarna

30 mars 2020

Socialsekreterare, ensamkommande flyktingbarn

23 augusti 2010

Socialsekreterare till HVB - Hemmet Fyrklövern

24 augusti 2010