1:e socialsekreterare till Familjehemsenheten

1:e socialsekreterare till Familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
På Familjehemsenheten i Centrum arbetar ett 50-tal personer med familjehem, placerade barn, kontakt- och stödverksamhet samt rekrytering och utbildning av familjehem och andra uppdragstagare. Enheten servar i första hand socialförvaltningen Centrum (tidigare Centrum, Majorna-Linné och Örgryte-Härlanda) med familjehem och jourhem.
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare till arbetsgrupperna Kontakt- och stöd samt jourgruppen för familjehem.

Som förste socialsekreterare kommer du att ingå i arbetsledningen på enheten. Ditt uppdrag kommer vara att leda och fördela det dagliga arbetet för kontakt- och stödverksamheten samt jourgruppen. Kontakt- och stödverksamheterna i staden genomgår en organisationsförändring. Efter att denna är genomförd kommer tre personer på enheten arbeta med kontakt-och stödfamiljsbistånd samt kontaktpersoner för ungdomar. Vi har just utökat jourgruppen till att omfatta fyra familjehemssekreterare.
Kontakt- och stödgruppen arbetar med utredning, matchning och uppföljning av insatser i form av kontaktperson samt kontakt- och stödfamilj. Huvudsakliga arbetsuppgifter för jourgruppen är att utreda och handleda enhetens jourhem. När vi inte själva kan lösa jourplaceringar i egen regi hanterar jourgruppen också köp av jourhem i konsulentstödd verksamhet.

Tjänsten som 1:e socialsekreterare innebär hög grad av samverkan såväl internt som externt


KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen. Du ska ha flera års erfarenhet av och god kännedom om minst något av arbetsfälten inom familjehem eller kontakt- och stödverksamhet. Vidare är det meriterande med erfarenhet från socialtjänstens myndighetsutövning.

Som person är du utvecklingsorienterad och flexibel. Du har en god samarbetsförmåga.


Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. Har du en aktuell profil för tjänsten kommer du att få ett test skickat till den e-postadress du uppger i din ansökan efter sista ansökningsdag. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024