1:e Socialsekreterare till Familjehemsenheten

1:e Socialsekreterare till Familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Som 1:e socialsekreterare på Familjehemsenheten arbetsleder Du socialsekreterarna i deras dagliga arbete.

Du coachar dem i deras arbete med har även ett övergripande ansvar att arbetet sker korrekt och rättssäkert. Tillsammans med enhetschef ansvarar ni för enhetens verksamhetsutveckling till exempel genom att ansvara för delar av kompetensutvecklingen, hos oss kallat metodstöd. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter är: 

- Övergripande ansvar för att utredningstider, övervägandetider och omprövningstider hålls 
- Ärendedragningar 
- Genomläsning och godkännande av handlingar som skall till utskott till exempel övervägande samt deltagande på utskott. 
- Introduktion av nyanställda 

Målet med vår verksamhet, och där du har en viktig funktion, är att bedriva ett rättssäkert, kvalitativt arbete som har barnets bästa i fokus. Vi vill vara en enhet som tar ansvar och är pålitliga men som även vågar prova nya metoder inom familjehemsområdet. Vi arbetar till exempel nu med att förstärka stödet till biologiska föräldrar till familjehemsplacerade barn. 

Vi erbjuder dig
Familjehemsenheten i Botkyrka består av 23 personer uppdelade på lite olika roller; enhetschef, administratörer, jourhemssekreterare, familjehemsrekryterare, barnhandläggare och familjehemssekreterare samt två 1:e socialsekreterare. De socialsekreterare (barnhandläggare och familjehemssekreterare) som arbetar med uppföljning av familjehemsplaceringar är uppdelade i två team, där Du kommer arbetsleda ett av teamen. 

Enheten har väl upparbetat struktur för hur arbetet skall bedrivas och arbetet följs upp kontinuerligt.
Enheten strävar efter att hela tiden utvecklas och förbättras, en strävan som visar sig just nu att vi har ett samarbete med Rädda barnen i form av Traumamedeveten omsorg och genom ett samarbete med Allmänna Barnfonden genom Letterbox. 

Som 1:e socialsekreterare på familjehemsenheten erbjuds Du ett nära samarbete med enhetschef och den andra 1:e socialsekretaren, visar sig till exempel genom extern handledning i den konstellationen. Du har även ett nära samarbete med andra 1:e socialsekreterare som arbetar myndighetsutövning riktat mot barn och unga på andra enheter. 

Du som söker till oss
Som 1:e Socialsekreterare har du en Socionomexamen och flerårig arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och unga. 

Vi ser det som meriterande om du har: 

- Erfarenhet av Familjehemsvård 
- Erfarenhet av arbetsledning 
- Arbetat med Signs of safety 

För att trivas i rollen som 1:e Socialsekreterare söker vi dig som har ett fokus på att få till ett samarbete som gynnar barnet. I konfliktfyllda situationer bidrar du med ett lugn och en eftertanke genom att t ex. använda kartläggningar för att få en överblick och en tydlighet om vad problemet är och hur man skall gå vidare. Du följer upp arbetet kontinuerligt med socialsekreterarna hur de ligger till i arbetet och vilka deadlines som gäller och du har ett coachande förhållningssätt gentemot socialsekreterarna som får dem att växa i sin yrkesroll. 

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Förmåner

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner


Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024