1:e socialsekreterare till Funktionshinderenheten 2 i Majorna-Linné

1:e socialsekreterare till Funktionshinderenheten 2 i Majorna-Linné

Arbetsbeskrivning

Majorna-Linné är Göteborgs folkrikaste stadsdel med cirka 64 000 invånare. Med närheten till både hamn och grönområden, den gamla bebyggelsen och det rika kulturutbudet, är det en attraktiv del av staden att leva och vistas i.
Stadsdelsförvaltningen i Majorna-Linné har cirka 1800 anställda. Här arbetar vi inom verksamheter som individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, hälso-sjukvård och social omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning. Med engagemang och nytänkande gör vi stor skillnad för många. Göteborgs stads stadsdelsorganisation är under genomlysning som ett led av stadens behov av ständiga förbättringar.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och skapa en bra vardag för personer med funktionsnedsättning i Majorna-Linné och arbeta i en stimulerande, engagerad och positiv arbetsmiljö?

Vi söker en 1:e socialsekreterare till Funktionshinderenheten 2.
Vår enhet består av 14 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Då gruppen växer så har vi behov av ytterligare en 1:e socialsekreterare.

Funktionshinderenheten är uppdelad i två enheter. På funktionshinderenheten 2 är vårt ansvarsområde myndighetsutövning gällande brukare med psykisk och/eller fysisk funktionsnedsättning inom lagstiftningen SoL och LSS.
Metodstödet för tjänsten kommer främst ha inriktning mot målgruppen fysisk funktionsnedsättning SoL under 65 år. Men tjänsten kommer också bestå av ett delat ledarskap tillsammans med nuvarande 1:e på enheten, vilket innebär ett gemensamt ansvar för enheten.

I uppdraget som 1:e socialsekreterare arbetsleder du utredande socialsekreterare utifrån gällande lagstiftning och ansvarar för ärendehantering och rättssäkerhet. Du ger metodhandledning i det dagliga arbetet. Du ska företräda socialtjänsten i individutskottet samt i den förekommande juridiska processen/förhandlingen. Du ansvarar för metodutveckling och hålla dig á jour med regelbunden aktuell forskning inom området. Du kommer att samarbeta med andra aktörer, internt och externt, utifrån uppdraget.

Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en positiv, engagerad och utvecklingsorienterad arbetsgrupp. Gruppen arbetar med stort engagemang och med stor sammanhållning med våra brukare i fokus. I din roll som 1:e socialsekreterare kommer du att erbjudas processhandledning och kompetensutveckling. Du kommer även ingå i stadens nätverk för 1:e socialsekreterare inom funktionsstöd. Vi tillämpar flexibel arbetstid.

Vi sitter i ett nytt, fräscht och specialdesignat kontorslandskap. Alla socialsekreterare inom myndighet i stadsdelen sitter samlade under samma tak. Vår arbetsplats finns på Första Långgatan, centralt läge med det mesta i närområde såsom restauranger, kultur och träningsmöjligheter. Vi har nära till våra samarbetspartners både interna och externa.

KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten krävs att du har socionomexamen. Du har tidigare minst 5 års arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom funktionshinderområdet och personer med fysisk funktionsnedsättning och/eller psykisk funktionsnedsättning. För uppdraget önskvärt att man har arbetsledarerfarenhet inom området myndighetsutövning för aktuell målgrupp.

Du ska ha ett genuint intresse för målgruppen. Du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service (LSS) samt övriga relevanta lagstiftningar samt en god förmåga att praktiskt tillämpa dessa är ett krav. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning och vad detta innebär i praktiken. Då all vår dokumentation är juridiska dokument, är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Uppdraget innebär att leda andra samt samverka både internt och externt, varför du som person behöver vara lugn och trygg och ha uppnått såväl en personlig som yrkesmässig mognad. För att lyckas gott i arbetet är det av vikt att du som utgångspunkt i relation till medarbetarna, är trygg nog för att våga känna tillit till den kompetens och de förmågor som medarbetarna äger. Du ska ha en initiativförmåga och vara en problemlösare samt söka relevant information på egen hand. Du behöver ha en god förmåga att förstå verksamheten ur såväl brukarperspektiv som medarbetar- och arbetsgivarperspektiv.

För oss är det viktigt med samarbete och det genomsyrar vår verksamhet, både i kontakt med kollegor och externa aktörer. Det krävs god förmåga och intresse för samverkan. Ett gott bemötande och en positiv attityd, där du kan lyssna och skapa dig förståelse för dem du möter samt visa respekt för din omvärld är en självklarhet likväl som att du har god förmåga att strukturera upp ditt dagliga arbete.

Det är meriterande om du har utbildning i och erfarenhet av Treserva, IBIC, SAMSA, MI samt även arbetslivserfarenhet från andra målgrupper inom socialtjänsten

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Intervjuer och urval sker löpande, ansök redan idag!

Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a friskvårdsbidrag, medarbetarstöd, rabatterade träningskort och cykelförmån.

Sammanfattning

Liknande jobb


Erfaren socialsekreterare till Mottag Vuxen

Erfaren socialsekreterare till Mottag Vuxen

29 april 2024