2:n line support, utbildning och programmering

Arbetsbeskrivning

2:n line support, utbildning och programmering
Customer Support (CS) är en avdelning på huvudkontoret som har som uppdrag att supporta dotterbolag och distributörer. Man har idag 12 dotterbolag och ca 60 distributörer globalt.
Huvuduppdragen är:
Support helpdesk > second line support för mer komplicerade problem. Detta sköts huvudsakligen via web, och i viss mån via telefon. Man har under senaste året lanserat 2 nya mjukvaror som är mer avancerade jämfört med tidigare lösningar vilket ökar kravet på supporten, och under 2009 kommer man att lansera en helt ny enterpriseplattform. Man ser en kraftig ökning både vad gäller antal supportcase och komplexitet.
Utbildning > CS ansvarar för all teknisk utbildning globalt. Man har senaste året satsat mycket på att utveckla utbildningsprogram och att utföra utbildning, både här i Göteborg men även ute hos kund, internationellt. Man ser detta som en av de viktigaste delarna för vår framtida tillväxt då många av våra partners har en kunskapslucka när det gäller de nya, mer avancerade systemen.
Test > Även test är en del som sköts av CS, och man har satsat mycket inom detta område senaste året. Man har anställt en testansvarig som nu bygger upp strukturen och för in ett helt nytt tänk och arbetssätt för att testa och verifiera våra produkter innan lansering.
Internationell service > CS reparerar hårdvara som skickas in från hela världen. Man har idag en person som jobbar med detta.
Eventuellt kommer CS även ta över applikationsutveckling, dvs kundanpassningar så som integrationer med andra system, specialrapporter mm.
Personen som man nu söker skall i huvudsak syssla med Support och Utbildning. Det viktigaste för oss är att man får in en person som har mycket hög kompetens inom de områden som våra nya produkter bygger på. Det är webbaserade enterpriselösningar med centrala servrar och databaser som alla kontor kopplar upp sig mot. Utöver detta är den sociala, pedagogiska och språkliga (engelska) kompetensen mycket viktig, då en stor del av rollen innefattar utbildning, både av tekniker och av säljare.
Prioriterade kompetensområden är:
. Har jobbat med och kan installera och administrera databaser, både Oracle och SQL.
. Har erfarenhet av och behärskar att skriva SQL frågor
. Har erfarenhet av att jobba med Java script
. Erfarenhet av Java programmering
. TCP/IP
. Grundläggande elektronikkunskaper
. Mycket hög social förmåga. Detta inkluderar att på ett tryggt, säkert men samtidigt ödmjukt sätt hantera människor.
. Hög pedagogisk förmåga, har erfarenhet av att prata inför grupp och med stor känsla för att få med sig alla personer för att nå kursmålen.
. Mycket bra på engelska (flytande), både i tal och i skrift. Övriga språk, t.ex. Spanska vore en bonus
. Mycket hög service känsla, hög empati och förstår vikten av att hantera våra kunder på ett ödmjukt, tryggt men samtidigt säkert sätt med mycket självförtroende.
. Möjlighet att resa(flyga) internationellt, ca 1 resa per månad, ca 3-4 dagar per resa.
. Rätt attityd för att passa in i gruppen, dvs mycket öppet sinne, hjälpsam, starkt inre driv, förmåga att se till hela företagets bästa och humor!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dfind
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 26 februari 2009
  • Ansök senast: 26 mars 2009

Liknande jobb


Självgående IT-support

23 augusti 2010

Helpdesktekniker till Gävle

24 augusti 2010

Intern kundsupport

11 maj 2010