5 doktorander Centrum för högpresterande stål

Arbetsbeskrivning

Högpresterande stål används i en alltmer ökande omfattning, speciellt inom transportsektorn.Starka internationella drivkrafter som miljö och säkerhet påskyndar utvecklingen.Genom att använda ultrahöghållfast stål kan man skapa fordonsstrukturer med minskad vikt och med bibehållen eller ökad säkerhet.

Luleå tekniska universitet med samarbetspartners inom industrin har en mycket framskjuten position i världen när det gäller forskning och utveckling av säkerhetsrelaterade komponenter till fordonsindustrin.Nya tillämpningar med nya material och processer samt nya krävande applikationer efterfrågar ny forskning om modellering, simulering av processer och om nya experimentella metoder.Här finns många nya möjligheter för forskning inom ämnen som hållfasthetslära, maskinelement, materialteknik, materialmekanik och stålbyggnad.Centrum för högpresterande stål vid Luleå tekniska universitet har etablerats för att ta till vara dessa möjligheter och fungera som en stark miljö för nationellt och internationellt ledande forskning.Vi söker dig som har civilingenjörs- eller masterexamen inom maskinteknik, teknisk fysik, konstruktionsteknik eller motsvarande till följande doktorandprojekt:

Modellering och simulering av brott och deformation i ultrahöghållfast stål baserat på materialets mikrostruktur, Ref.nr 2758-08

Syftet är att ta fram nya beräkningsmodeller för brott- och deformationsegenskaper i termo-mekaniskt formade komponenter.Applikationen är krockanalyser vid utveckling av fordonsstrukturer.

Kontaktperson: Prof.
Modellering av brott i höghållfasta stål utgående från fenomen i olika längdskalor, Ref.nr 2759-08

Målet är att prediktera brottegenskaper och deras statistiska fördelning utgående från fördelning av materialpartiklar på nano- och mikronivå i höghållfasta stål.

Kontaktperson: Prof.

Högtemperaturtribologi vid termo-mekanisk formning av ultrahöghållfast stål, Ref.nr 2760-08

Syftet är att ta fram experimentella metoder och simuleringsmodeller för slitage i verktyg och verktygens livslängd vid varmformning.

Kontaktperson: Prof.

Nötnings- och utmattningsegenskaper hos nano-strukturerade kisel-legerade stål, Ref.nr 2761-08

Syftet är att studera och skapa modeller för relationen mellan kemisk sammansättning, materialets mikrostruktur och dess konsekvenser för nötnings- och utmattningsegenskaper i kisel-legerat stål.

Kontaktpersoner: Prof.

Metoder för optimerad design av friktionsförband för vindkraftverkstorn i höghållfast stål, Ref.nr 2762-08

Målet med projektet är att studera och utveckla lösningar för att förbinda delarna i de torn som används till vindkraftverk och därmed skapa förutsättning för kostnads- och viktsoptimerade konstruktioner i höghållfast stål.

Kontaktperson: Prof.

Forskningen genomförs i nära samarbete med företag som SSAB, ArcelorMittal, Ruukki, Sandvik, Gestamp Hardtech, Accra Teknik, Volvo, Ford, SAAB, GM och internationella samarbetspartners som Universitetet i Kassel och Northwestern University.

Sammanfattning

Liknande jobb


Maskiningenjör

30 april 2010

Maskiningenjör

30 april 2010

Motorberäkningsingenjör med fokus på GT-Power

22 mars 2010

22 april 2010