Accounting Manager

Accounting Manager

Arbetsbeskrivning

På Xylem arbetar 17 000 personer mot ett gemensamt mål: att skapa innovativa lösningar för världens vattenbehov. Genom att utveckla nya tekniker, förbättrar vi hur vatten används, förvaras och återanvänds nu och i framtiden. Vi transporterar, renar, analyserar och återför vattnet till naturen och hjälper människor att använda vatten effektivt – hemma, på arbetet, inom industrin och i jordbruket. Vi har mer än 100 års erfarenhet inom vattenteknikområdet och erbjuder en portfölj av ledande produktvaru-märken och expertkunskaper inom en stor mängd applikationer. Vår kompetens har lett till långvariga relationer med våra kunder i mer än 150 länder.
Till vår ekonomiavdelning i Emmaboda söker vi en Accounting Manager
Arbetsbeskrivning
I denna roll kommer du att ha personalansvar för elva personer som jobbar med bolag i Sverige, Schweiz och Finland. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för den löpande redovisningen samt kvalitetssäkra att månads- och årsbokslut upprättas i enlighet med gällande regelverk. I arbetet ingår att kontinuerligt bygga upp och vidareutveckla rutiner och processer inom redovisningsområdet.
Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden kommer framför allt att bestå av:
Övergripande ansvar för hela redovisningsprocessen, från löpande redovisning till rapportering av månads- och årsbokslut
Leda, fördela och koordinera arbetet
Stötta i olika redovisnings- och bokslutsutmaningar genom analytisk kompetens
Säkerställa kvaliteten i processerna
Deltagande i interna och externa revisioner


Vidare strävar vi som avdelning efter ständiga förbättringar vilket medför att du kontinuerligt kommer att arbeta med utveckling och effektivisering av arbetsprocesser samt att vara delaktig i projekt som drivs för de olika Xylem bolag. Du kommer att få möjlighet att arbeta självständigt, drivande och ifrågasättande.
Erfarenhet
Du har en akademisk utbildning och minst fem års erfarenhet av redovisning- och bokslutsarbete. Det är ett krav att du har erfarenhet av att ha personalansvar. Tjänsten kräver mycket goda kunskaper i engelska då det är vårt koncernspråk. Vidare har du mycket goda kunskaper i Excel och är van att använda olika system för att effektivisera arbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en stor koncern med transaktionsrika flöden.
Personliga egenskaper
För att trivas i den här rollen är det viktigt att du är trygg i din yrkesroll och har förmågan att självständigt driva ditt arbete framåt. Att du är en person som förstår vikten av god struktur och kvalitet i gruppens leveranser är avgörande för att nå framgång i rollen. Eftersom Xylem är en organisation med ett högt tempo är det viktigt att du har ett flexibelt och anpassningsbart förhållningssätt. Slutligen ser vi att du är en kommunikativ person som värdesätter ett gott samarbete och en öppen dialog med dina kollegor och medarbetare. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Kontakt
Du är välkommen med din ansökan senast den 21 juni, men observera att vi kommer att hantera ansökningarna löpande och kan därför tillsätta rollen innan ansökningsdatumet. Vi tar endast emot ansökningar via vårt webbverktyg.
Villkor
Tjänsten är en tillsvidare anställning.
Ansökan
Vänligen ansök via xylem.com/careers eller via "Ansök här" knappen.
Har du frågor är du välkommen att kontakta Leila Sayyad, Corporate Recruiter, leila.sayyad@xyleminc.com.
Representant för Unionen är Kenneth Philipsson, representant för Sveriges ingenjörer/Akademikerna är Jenny Johansson, 0471-24 70 00.

Sammanfattning

Postadress

STÅLVÄGEN 2
LINDÅS, 36180

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024