Administrativ EU-samordnare – bidra till internationellt samarbete

Administrativ EU-samordnare – bidra till internationellt samarbete

Arbetsbeskrivning

EU-enheten, Justitiedepartementet
Trivs du med omväxlande och intressanta uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera administrativa expertkunskaper med förståelse för helheten? Då kan du bli en central medarbetare i Justitiedepartementets samordning av EU-frågor och den politiska ledningens internationella kontakter.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du som har ett genuint intresse för att ge service utöver det vanliga, gillar att knyta ihop lösa trådar och hitta lösningar på såväl stora som små utmaningar i vardagen kan få hålla ihop och ansvara för de administrativa strukturerna kring EU-samordningen och den politiska ledningens internationella kontakter. Det innebär att skapa effektiva förutsättningar för enhetens samordnande uppdrag. Du ger stöd i anslutning till EU-relaterade möten och vår politiska lednings internationella resor och inkommande besök, inklusive praktiska researrangemang och informationsspridning. Det är också du som har koll på alla IT-och systemstöd vi använder och följer och har kunskap om de riktlinjer och rutiner som finns inom myndigheten för resor, representation, ekonomiadministration, säkerhet och protokollära frågor. Om du är rätt person kommer du också, när utrymme finns, att få ansvara för viss ärendehantering och återkommande samordningsuppgifter.

Du samverkar med dina kollegor på enheten och i övriga Regeringskansliet för att åstadkomma ett högkvalitativt resultat. Utifrån verksamhetens behov förväntas du också ta tillvara möjligheten att löpande utveckla din egen kompetens och arbetsformer för att bidra till att vår verksamhet blir än mer digital, enhetlig och effektiv. I vår politiska lednings omvärldsstyrda verklighet är du en viktig motor i att skapa så bra förutsättningar som möjligt för dem att utföra sitt uppdrag och du gillar förmodligen därför att arbeta i ett högt tempo med fokus på leverans. 

Läs mer om enheten och vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund 
Vi söker dig som har relevant utbildning inom administration och/eller förvaltning samt dokumenterad erfarenhet av arbete med administration. Vi tror att du sedan tidigare har arbetat med internadministrativ, komplex samordning, där såväl helheten som avgörande detaljer uppmärksammats – kanske har du jobbat med reseplanering, som projektadministratör eller liknande. Du har hög IT-mognad där du intuitivt kan ta till dig nya verktyg och plattformar och avgöra hur de kan användas i dina arbetsuppgifter och arbetssätt.

Vår verksamhet innefattar ett nära samarbete inom Regeringskansliet och med Sveriges ständiga representation vid EU i Bryssel samt med EU:s institutioner, företrädare för andra länder och internationella organisationer. Det är i denna roll därför viktigt att du kan arbeta obehindrat på både svenska och engelska.

Om du utöver ovanstående har erfarenhet av statlig förvaltning och har jobbat i Regeringskansliet eller annan svensk myndighet, vid ambassad, EU-institution eller internationell organisation är det meriterande. Samma sak om du har kunskap om EU:s institutioner och beslutsprocesser.

Dina egenskaper
För att bli framgångsrik i rollen som administrativ EU-samordnare behöver du vara strukturerad och ha förmågan att hantera många olika uppgifter samtidigt samt i förhållande till kraven som ställs kunna växla tempo för att säkerställa leverans i tid. Hos oss behöver man vara beredd på det oförutsedda och kunna utföra uppgifter med hög grad av självständighet utan att för den sakens skull ge avkall på den för oss så viktiga förankringen och samverkan med andra. Du är en ansvarstagande och serviceinriktad person med ett initiativrikt arbetssätt och tycker om en vardag där du behöver skapa och upprätthålla kontakter. Du är lösningsorienterad och använder ditt goda omdöme vid avvägningar, prioriteringar och beslut. Som vi tidigare beskrivit är det också en fördel om du har intresse för nya arbetsformer och IT-lösningar som möjliggör att du kan förvalta det som fungerar bra men också uppmärksamma, initiera och driva verksamhetsnyttig utveckling inom enheten.

Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Julia Mikaelsson som är enhetschef, på 08-405 42 55 eller HR-handläggare Josefine Sjöström Järvinen. Fackliga kontaktpersoner är Martin Rhodin för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 maj 2021.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 april 2021
  • Ansök senast: 3 maj 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


19 april 2024

24 april 2024