Administratör

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta som administrativt stöd i statsbidragshantering och i handläggningen av ärenden i HSAN? Vi söker nu en administratör till avdelningen för behörighet och statsbidrag.

Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter – en statsbidragsenhet och två behörighetsenheter. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag.

Enheten för statsbidrag hanterar närmare 50 statsbidrag inom socialtjänst, vård och omsorg. Mottagare av statsbidrag är huvudsakligen kommuner, regioner, civilsamhällets organisationer, länsstyrelser och universitet.

De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetens-bevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Socialstyrelsen är värdmyndighet för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och svarar därför för nämndens handläggning och administration. Detta arbete är placerat på en av behörighetsenheterna. HSAN prövar ärenden om återkallelse av legitimation m.m. för personal inom hälso- och sjukvården.

I statsbidragshanteringen arbetar du teambaserat inom sektorerna socialtjänst och hälso- och sjukvård tillsammans med utredare och uppföljare inom de olika faserna av statsbidragsprocessen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta hand om inkomna ansökningar och redovisningar, hantera utbetalningar och fungera som kvalitetssäkrare inom statsbidragshanteringen. Du kommer även att hantera fakturor, hjälpa till med diarieföring och utlämnade av handlingar. I arbetet med HSAN arbetar du tillsammans med jurister och medicinska föredragande. Du kommer att vara en mycket viktig del i det här arbetet. Du kan även komma att hjälpa till med arbete kopplat till behörighetsverksamheten.

Vi söker dig som har

• akademiska studier inom ekonomi, samhällsvetenskap, juridik eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av ärendehantering
• stor vana av Office-paketet med fokus på Excel

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, noggrann samt har en god och tydlig kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du är också flexibel och initiativrik. Du har väl utvecklade analytiska och problemlösande egenskaper. Vi tror också att du är utåtriktad och har god förmåga till samarbete. Arbetet innebär tidvis högt arbetstempo. Därför är det viktigt att vara van vid och kunna hantera att arbeta under tidspress. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper samt din förmåga att bidra till den gruppdynamiska processen på arbetsplatsen.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av förbättrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av att arbeta teambaserat
• vana av att arbeta i Public 360.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. 

Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2022. Anställningen är en allmän visstidsanställning på heltid med placering i Stockholm.

Om du har frågor om tjänsten kontakta enhetschef Stina Isaksson eller om rekryteringsprocessen Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO, samt Magnus Göransson för OFR/ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-2473000.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 februari 2022
  • Ansök senast: 16 mars 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Mötesbokare på deltid!

Mötesbokare på deltid!

7 juni 2024

Koordinator/Administratör

Koordinator/Administratör

6 juni 2024