Administratör inom säkerhetsskydd

Administratör inom säkerhetsskydd

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning

På enheten för samhällsskydd och beredskap arbetar vi med en bredd av frågor såsom civilt försvar, krisberedskap, säkerhetsskydd, skydd mot olyckor och räddningstjänst. Vi ansvarar även för funktionen tjänsteman i beredskap. Enheten arbetar utåtriktat med att stödja länets aktörer att utveckla sin beredskap gällande krisberedskap och civilt försvar.

Därutöver arbetar vi med att öka och bidra till myndighetens egen förmåga genom till exempel utveckling av krislednings- och krigsorganisation, våra risk- och sårbarhetsanalyser, myndighetens interna säkerhetsskydd och informationssäkerhet.

1 december 2021 infördes ändringar i säkerhetsskyddslag (2018:585). Ändringarna medför ett utökat tillsynsuppdrag för Länsstyrelsen, både i typ av tillsynsobjekt och geografi. Vi är nu mitt inne i en process där vi utvecklar myndighetens säkerhetsskyddstillsyn. I dagsläget är vi en arbetsgrupp som består av tillsynsledare, jurist och tillsynshandläggare. Nu söker vi medarbetare till gruppen som kan vara med och stötta upp i det administrativa arbetet i våra tillsynsuppdrag. Du kommer till en engagerad grupp som utvecklar arbetet tillsammans. Vi testar och bollar idéer för att hitta de bästa lösningarna i våra uppdrag.

Arbetsuppgifter

Som administratör är ditt fokus att stötta handläggarna med administrativa uppgifter kopplat till tillsyn inom säkerhetsskydd, samt andra delar av enhetens administrativa arbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att


• ansvara för administration kopplat till säkerhetsskyddstillsynen, men även inom andra uppdrag på enheten
• hantera inkommande frågor om säkerhetsskydd
• ha kontakt med externa verksamhetsutövare
• ansvara för registervård
• hantera registerkontroller
• vid behov tjänstgöra i myndighetens signalskyddsorganisation
• hantera utlämnande av allmänna handlingar
• samarbeta med övriga administratörer på avdelningen.

Du kan komma att ingå i myndighetens krisledningsorganisation vid samhällsstörningar.

Kvalifikationer

Du ska ha


• minst gymnasieexamen
• minst tre års erfarenhet av administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• erfarenhet av att hantera uppgifter som omfattas av sekretess
• erfarenhet av att hantera ärendehanteringssystem
• erfarenhet av administrativt arbete från offentlig sektor
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du ska vara


• strukturerad och noggrann
• säkerhetsmedveten och ha hög integritet
• prestigelös och ha en god förmåga att ställa om när förutsättningarna förändras
• serviceinriktad
• bra på att se till helheten och göra prioriteringar.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av signalskydd
• kunskaper i säkerhetsskyddslagen eller erfarenhet av att arbeta utifrån densamma
• erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet
• erfarenhet av att hantera begäran om utlämnande av handling. 

Anställning
Anställningsform: Tillsvidare (Provanställning kan tillämpas)

Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och det kommer att finnas möjligheter att delvis arbeta på annan plats än på kontoret. 

Ansökningsförfarande

Sista ansökningsdag: 2022-04-24

Referensnummer: 17915-2022

Skicka in din ansökan via knappen nedan.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.

I den här rekryteringen ska du inte bifoga personligt brev utan det räcker med att du svarar på urvalsfrågor och bifogar ditt CV.

  

Kontaktpersoner

Moa Karlsson
Tillförordnad enhetschef
010-2231215

Emma Andersson
SACO
010–2231366

Lisa Palmér
ST
010–2231698


Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktig hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.

Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.

Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Som anställd på Länsstyrelsen Stockholm kan du komma att bli en del av myndighetens krisledningsarbete. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 april 2022
  • Ansök senast: 24 april 2022

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Tentamensvärd till tentamensservice- intermittent med timlön

30 april 2024

Huvudvärd till tentamensservice - intermittent med timlön

30 april 2024