Administratör till myndighetsutövning barn och unga

Administratör till myndighetsutövning barn och unga

Arbetsbeskrivning

Som en del av Arbetsmarknads- och socialförvaltningens arbete för ett hållbart ledaskap har vi utökat stödet till cheferna genom att tillsätta administratörer som ska utgöra ett professionellt administrativt stöd.

En av våra administratörer går nu vidare till en annan tjänst och därför söker vi en ny person som vill bidra med kompetens och service till vår enhet.

Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som administratör hos oss kommer du att arbeta inom flera administrativa områden men med tydligast fokus på hantering av dokument kopplat till brukarna. I uppdraget ingår ett varierat administrativt arbete kopplat till myndighetsutövning inom barn och unga, exempelvis delgivningar, posthantering, upprätta avtal, förbereda handlingar till förtroendevalda samt till andra myndigheter.

En del av tjänsten är också tänkt att bistå med underlag till enhetschef och 1:e socialsekreterare i form av underlag för statistik och uppföljning. På daglig basis kommer du också vara behjälplig med att hantera frågor kopplat till verksamhetssystemet LifeCare genom att stötta socialsekreterarna. Du kommer också ha kollegor med olika fokusområden inom administration, där du förväntas kunna stötta upp vid behov.

Vi söker dig
Vi söker dig med avslutad gymnasieutbildning, gärna med ekonomisk inriktning.  

Du trivs med ett självständigt arbete, är strukturerad i ditt arbetssätt och har erfarenhet av administration i din tidigare roll. Du har goda kunskaper om officepaketet och känner dig bekväm med digitala verktyg, har du även arbetat inom våra system LifeCare och Visma Personec P, är det en stor fördel.

Det är meriterande om du har god kännedom om socialtjänstens uppdrag och verksamhet, vilket vi tror gör att de administrativa arbetsuppgifterna blir mer intressanta om de sätts i sitt sammanhang. Utifrån din erfarenhet kan mer kvalificerade arbetsuppgifter bli aktuella och utvecklas framåt.

För att lyckas i din roll är det viktigt att du är relationsskapande och serviceinriktad, du kan omsätta data till analyser och kan presentera detta på ett pedagogiskt sätt.

Du har en god nivå i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt.

För att du ska trivas, utvecklas och samtidigt göra ett bra arbete tror vi att du:

- har ett självständigt arbetssätt
- tycker om att vara hjälpsam och att bidra till helheten utifrån ditt administrativa perspektiv
- kan hantera att ha flera arbetsuppgifter i gång samtidigt och kan göra en prioritering av dessa
- kan själv lyfta fram förbättringsområden och ta initiativ till utveckling

Vi är en stor enhet, men som tillsammans tycker det är viktigt att ha roligt på jobbet, känna att vi gör skillnad för dem vi finns till för samt ha en nära och öppen dialog med varandra. Vi jobbar ständigt med att utveckla en god arbetsmiljö och att alla ska ha goda förutsättningar och känna att de ges möjlighet att göra ett bra jobb.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.

Om arbetsplatsen
Hos oss får du ett varierat, självständigt och viktigt arbete för att barn och unga i Lund ska få så goda livsvillkor som möjligt. Du får en individuellt anpassad introduktion, möjlighet att påverka din kompetensutveckling och kontinuerligt stöd av kollegor och chef.

Utredningsenhet barn och unga är en stor enhet, med cirka 50 medarbetare. Vi hanterar dagligen en mängd arbetsuppgifter som rör myndighetsutövning gällande barn och unga, där rättssäkerhet och ett gott bemötande är centralt för vår verksamhet. Vår enhet präglas av en positiv anda och att vi hjälps åt. Vi arbetar i ett högt tempo, men där vi ändå säkerställer att alla personer vi möter får ett gott bemötande och att det finns tid för att stötta varandra som kollegor.

Arbetsplatsen finns i kommunhuset Kristallen, i nära anslutning till Lunds centralstation. Vi jobbar i en aktivitetsbaserad kontorsmiljö, där det finns flexibla lösningar för olika arbetsmoment.

Vi tillämpar flextid och har subventionerad friskvård. Det finns också möjlighet till semesterväxling.

Vårt arbetsfält är under stor omställning och vi hoppas att du vill vara en del av den förändringsresan. Låter det som ett jobb som är intressant för dig? Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta ansvarig chef för alternativ ansökningsväg.

Löpande urval kommer göras, så vänta inte med din ansökan.

Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Sammanfattning

Liknande jobb


adminstrativ assistent

adminstrativ assistent

15 juni 2024

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

14 juni 2024