Administratör/kommunikatör projekt digitala museilyftet

Administratör/kommunikatör projekt digitala museilyftet

Arbetsbeskrivning

Riksantikvarieämbetet är den centrala myndigheten för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.

Digitalisering och digital omställning av verksamheter är en högaktuell fråga hos dagens museer. Genom att höja kompetensen på området kan museer utvecklas utifrån de nya behov som uppstår i ett digitalt samhälle och skapa ett digitalt kulturarv tillgängligt för alla.

Riksantikvarieämbetet har inom en regional utlysning beviljats medel från socialfondsprogrammet ESF+ för kompetensutvecklingsprojektet Digitala museilyftet. Syftet är att öka den digitala kompetensen hos personal vid centralmuseer i Stockholmsregionen och därmed öka möjligheterna till ett inkluderande och hållbart arbetsliv för alla. Projektet kommer att vara en del av myndighetens program för museernas digitala omställning.

Projektet tar sin utgångspunkt i förstudien DigiKraft, framtagen av Centralmuseernas samarbetsråd. Inom ramen för DigiKraft genomfördes en grundlig problem- och behovsanalys kopplad till digital kompetens, identifiering av intressentgrupper samt framtagandet av en vision och målbild för digitalisering som är skalbar till att kunna omfatta alla landets museer. Förstudien drar slutsatsen att digital kompetens på flera nivåer inom museiorganisationerna är en avgörande faktor för att kunna genomföra den digitala omställning som behövs.

Projektet pågår under perioden mars 2023 – mars 2026 och utbildningsinsatsen omfattar över 1200 anställda. De resultat som projektet genererar kommer även att spridas nationellt.

Dina arbetsuppgifter
Som administratör/kommunikatör kommer du att ha operativt ansvar för den löpande redovisningen till Svenska ESF-rådet samt projektkommunikationen. Du kommer att ingå i ett projektteam som även består av projektledare och ekonom.

Redovisning är en stor och väsentlig del av arbetet. Du kommer att samla in och redovisa data från projektdeltagare, ha regelbunden kontakt med Svenska ESF-rådets handläggare och löpande rapportera till projektledaren.  

Målgrupp för projektet är anställda vid 12 olika centralmuseer. Det ställer höga krav på transparent och relevant projektkommunikation för att alla ska vara uppdaterade och känna delaktighet. Din roll kommer bland annat att innebära produktion av innehåll (webb, video, text m.m.) i olika kanaler samt viss eventproduktion.

I projektet kommer kompetensutvecklingsinsatser att ske på tre nivåer:


• Basutbildning inom digitalisering och digitalt kulturarv.
• Spetsutbildning inom digitalisering och digitalt kulturarv med fokus på länkad öppen data. Tre centralmuseer kommer inom ramen för projektet att vara testbäddar för metodutveckling på området.
• Ledarutbildning inom förändrings- och innovationsledning kopplat till museernas digitala omställning.

I din roll kommer du löpande att bevaka och kommunicera både projektprocessen och resultaten.

Din kompetens
Skallkrav


• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren finner relevant.
• Erfarenhet av projektarbete och/eller administration.
• Erfarenhet av målgruppsanpassat och flexibelt kommunikationsarbete.
• Vana av att hantera olika IT-system samt webbpubliceringsverktyg.
• Förmåga att uttrycka dig väl i både skrift och tal.
• Arbetsuppgifterna för rollen kräver mycket goda kunskaper i svenska samt goda kunskaper i engelska. 

Meriterande


• Erfarenhet av att arbeta med EU-finansierade eller motsvarande externt finansierade projekt.
• Praktisk erfarenhet av produktion av olika slags kommunikationsmaterial, exempelvis video och webb.
• Erfarenhet av att arbeta med projekt som omfattar flera organisationer.
• Erfarenhet av att kommunicera ur ett jämställdhets-/tillgänglighets-/ickediskrimineringsperspektiv.

Personliga egenskaper


• Strukturerad och tydlig
• Skapar goda relationer, lyhörd och gillar att arbeta i team
• Självständig 

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Placeringsort är antingen Stockholm eller Visby. Vi erbjuder möjlighet att arbeta på distans upp till 50% av arbetstiden.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2023-01-20. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2022-3128.

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksantikvarieämbetet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2022
  • Ansök senast: 20 januari 2023

Besöksadress

Storgatan 41 11484 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 5405
STOCKHOLM, 11484

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024