Affärsjurist - arbeta lösningsorienterat med upphandlingsfrågor

Arbetsbeskrivning

Upphandlingssektionen, Juridik- och Affärsenheten, Förvaltningsavdelningen
Är du en kunnig jurist med flerårig erfarenhet av arbete med upphandlingsjuridiska ärenden? Vill du ge juridiskt stöd till medarbetare i hela Regeringskansliet? Tillsammans med professionella och kunniga kollegor, bidrar du till att Regeringskansliets medarbetare köper varor och tjänster korrekt, affärsmässigt och effektivt.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetet som affärsjurist innebär att du ger stöd och rådgivning avseende upphandlingsjuridiska ärenden i huvudsak till medarbetare på IT-enheten. Arbetsuppgifterna kan exempelvis vara att ge stöd vid förhandling, formulering och tolkning av avtal, inom främst it- och telekomområdet. Du handlägger också förnyade konkurrensutsättningar, stöttar i offentliga upphandlingar samt genomför rättsutredningar inom de aktuella områdena. I rollen ingår att du är bollplank och ger juridiskt stöd även till kollegorna på upphandlingssektionen rörande upphandlings- och avtalsfrågor. Som affärsjurist är du även en del i kvalitetssäkringsprocessen och granskar upphandlingsunderlagen ur ett affärsmässigt och juridiskt perspektiv.

En naturlig del av tjänsten är att kontinuerligt följa lagändringar och upphandlingsrättslig praxis. I ditt arbete ingår också löpande informations- och utbildningsinsatser kring upphandlingsregelverket för att höja kompetensen kring inköp/upphandling inom Regeringskansliet.

På upphandlingssektionen arbetar sju strategiska inköpare, en inköpsanalytiker och två affärsjurister. Sektionen arbetar sedan ett par år mycket proaktivt med kategoristyrning som arbetssätt för att driva upphandlingsverksamheten i Regeringskansliet. Du bidrar i utvecklingsarbetet genom att aktivt föreslå förbättringar och effektivisering av sektionens arbetssätt

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen i juridik och är en kunnig jurist med minst två års erfarenhet av arbete med anskaffningar enligt LOU. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete på advokatbyrå eller av liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor, gärna inom it- och telekomområdet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med avtalsrätt och av avtalsfrågor inom it- och telekomområdet.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, omdömesgill och kunna omsätta juridik till praktisk tillämpning och ge konkreta råd. Du är resultatinriktad, analytisk och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är också viktigt att du är initiativtagande, självständig och har en god samarbetsförmåga över de organisatoriska gränserna.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Pia Hedström på telefonnummer 08-405 40 29. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Magnus Karlsson på telefonnummer 08-405 85 63. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 oktober 2018


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 september 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


31 oktober 2023

27 oktober 2023

Legal Counsel - Enercon

Legal Counsel - Enercon

27 oktober 2023

26 oktober 2023