Affärsstrateg

Affärsstrateg

Arbetsbeskrivning

Välkommen till en av Sveriges vackraste och snabbast växande kommuner! Hos
oss har du chansen att göra skillnad, skapa mervärde och utvecklas som medarbetare. Vi erbjuder ett uppdrag där du som affärsstrateg för digitalisering och IT-området utvecklar kommunens förmåga att möta våra medborgares nuvarande och framtida behov.

I rollen som affärsstrateg är du den naturliga ledaren som samordnar det övergripande uppdraget inom affärsstödet. Affärstödets ansvar är att erbjuda ett professionellt stöd till såväl den egna verksamheten inom avdelningen som till övriga verksamheter, från ax till limpa i försörjningsprocessen för de affärer som rör IT och digitalisering.

Affärsstödets verksamhet ska tydligt bygga på följande grundpelare:
- Affärsmodeller och avtal som är följsamma mot den snabba förändringstakten på IT- och digitaliseringsområdet.
- Leveranser som möter behoven och utvecklas med behoven
- Affärsmässighet och förvaltningsbarhet av avtal
- Samverkan med kommunen som beställare och våra leverantörer
- Att nyttor och effekter realiseras i de affärer kommunen gör.
- Rättssäkra anskaffningsprocesser.

Som affärsstrateg känner du dig bekväm med att skapa strukturer och tillhandahålla kompetens som skapar möjligheter till detta.

Ditt ansvar kommer att omfatta hela försörjningsprocessen, från behov till förvaltning. Du är bekväm med att agera både strategiskt, taktiskt och operativt inom hela försörjningsprocessen som bland annat omfattar;

Initieringsfas

. Analysera avtalsläget
. Spendanalys
. Samverkan kring behov
. Målformulering och mätetal
. Analysera affärsnytta
. Analysera möjliga affärs/försörjningsalternativ
. Marknadsanalys och dialog
. Analys/Uppföljning befintlig leverans
. Tids- och aktivitetsplanering
. Leverantörsutveckling
. Värdekedjeanalys
. Analys av samverkansmodell
. Strategi

Upphandlingsfas

. Förfrågningsunderlag
. Kravställning
. Affärsmässighet
. Utvärdering
. Överlämning
. Formalia
. Upphandlingsadministration
. Överprövning
. Avtal

Förvaltningsfas

. Avtalsförståelse (Beställare och Leverantör)
. Implementering
. Uppföljning av leverans och mål
. Samverkan och dialog, såväl internt som externt
. Leverantörsutveckling
. Tvisthantering
Styrning och ledning är en viktig del i ditt arbete och du ingår i HUBens ledningsgrupp och förväntas därmed också bidra till hela avdelningens verksamhet och utveckling där vi tillsammans arbetar långsiktigt för hela Värmdö.

Vi söker dig som vill utveckla Värmdö kommun genom goda affärer. Du har en akademisk utbildning och flera års chefserfarenhet inom affärs eller upphandlingsområdet. Du har tidigare erfarenhet av hur en politiskt styrd organisation och dess beslutsprocesser fungerar. Kommunen har ett brett uppdrag och du måste förstå olika verksamheters ekonomistyrning. Kommunen står också inför stora investeringar inom IT och digitalisering därmed behöver du god förmåga se helheten och agera i detaljerna. Du har ett stort intresse för IT- och digitalisering och bidrar med dina erfarenheter och kompetens.

Du kommer i vardagen att kommunicera både internt och externt, med såväl företagare, myndigheter, medarbetare och andra samarbets-/samverkansaktörer. Detta ställer höga krav på din kommunikations- och samarbetsförmåga.

Värmdö är en expansiv kommun med stark befintlig tillväxt och ambitiösa mål om att växa ännu mer. Kommunen är varierande med både skärgård och landsbygd, samtidigt nära Stockholm. Som affärsstrateg kommer du att arbeta i många olika områden och uppdraget spänner över samtliga kommunala verksamheter. Framför allt erbjuder tjänsten möjligheter att påverka utvecklingen i en av Sveriges vackraste och snabbast växande kommuner.

HUBen för ett smartare Värmdö ger möjligheter att vara med och påverka några av kommunens mest utmanande och innovativa frågeställningar. Den är The Place to be om man vill vara med på en otroligt spännande utvecklingsresa, med alla möjligheter att vara med och bidra till utveckling av hela kommunen - eftersom digitaliseringsfrågorna är så centrala för samtliga verksamheter och deras arbetssätt. I denna roll har man alla möjligheter att också utveckla sin egen kompetens, då arbetsuppgifterna kommer att vara såväl varierande som utmanande.

I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.

Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med start omgående.

Ansökan
Du söker tjänsten via www.varmdo.se/ledigajobb. Välkommen med din ansökan senast den 21 februari 2021. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Mona Ekesryd, CDO, 08-570 470 00, mona.ekesryd@varmdo.se Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på www.varmdo.se/fackligaorganisationer

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Värmdö kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2021
  • Ansök senast: 21 februari 2021

Liknande jobb


31 maj 2024

29 maj 2024

28 maj 2024

Produktägare

Produktägare

27 maj 2024