Aktuarie till Pensionsmyndigheten

Aktuarie till Pensionsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!




Analysavdelningen ansvarar för utvärdering av pensionssystemets effekter för individ och samhälle samt för myndighetens statistik.

Vi utför försäkringsmatematiska beräkningar, prognoser och analyser. Uppdraget är bland annat att förse beslutsfattare inom och utanför myndigheten med bra beslutsunderlag och att öka myndighetens förmåga att ge service till pensionssparare och pensionärer. Vårt mål är att vara expert inom pensionsområdet och en källa till kunskap hos vår uppdragsgivare, allmänheten och pensionsaktörer.

Myndighetens aktuarier är placerade på analysavdelningen som utgörs av cirka 45 medarbetare. Vi behöver nu förstärka kapitalförvaltnings- och aktuarieenheten med en aktuarie.

Vi erbjuder:

- Ett spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör. Vårt arbete påverkar alla Sveriges pensionssparare och pensionärer.
- Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med höga framtidsambitioner.
- En trevlig arbetsplats med kompetenta och hjälpsamma kollegor.
- God balans mellan arbete och fritid.
- Goda möjligheter till vidareutbildning.
- Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner.

Arbetsbeskrivning
Som aktuarie på Pensionsmyndigheten gör du analyser och beräkningar av bland annat reserver och kassaflöden. Du utför rapportering och bidrar till utvecklingen av våra pensions- och försäkringsprodukter, främst inom premiepensionen. Tjänsten rymmer även beräkningar och statistiska analyser utöver de traditionellt aktuariella. En väsentlig del av arbetet är också att informera om produkterna, såväl skriftligt som muntligt, även internationellt.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- en akademisk examen inom försäkringsmatematik eller motsvarande.
- minst fem års erfarenhet av aktuariellt arbete inom liv-/pensionsområdet (tjänstepension/allmän pension).
- god kunskap om försäkringstekniska frågeställningar och beräkningar inom liv-/pensionsförsäkring, särskilt tjänstepensionsregelverk och allmän pension.
- mycket goda kunskaper i Python, R och SQL.
- dokumenterad förmåga att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Det är meriterande att ha arbetat på myndighet.

Egenskaper 
Du bör vara analytisk, noggrann och trogen uppdraget att ta tillvara försäkringstagarnas intressen. Du tar ansvar för ditt arbete, är strukturerad och kommer med egna initiativ. I rollen ligger underförstått att i detalj kunna produkterna, reglerna och beräkningarna. Du har en kommunikativ förmåga och kan se dig själv presentera för till exempel en ledningsgrupp eller internationella besökare. Vidare är du duktig på att samarbeta med andra, både inom och utanför din egen yrkeskompetens. Vi ser gärna att du har ett intresse för samhällsfrågor.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt 
Tjänsten är tillsvidare, vi tillämpar provanställning om 6 månader. Tillträde enligt överenskommelse. Analysavdelningen har Stockholm som arbetsort. Möjlighet att arbeta från annan ort där Pensionsmyndigheten har kontor kan diskuteras. Vi erbjuder hybridarbete med möjlighet att kombinera arbete på kontoret med distansarbete hemifrån utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren.

Arbetspsykologiska tester kan komma att tillämpas i urvalsprocessen. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Om du har skyddade personuppgifter, kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Välkommen med din ansökan senast den 14 april 2024.

För mer information
För mer information om tjänsten, kontakta enhetschef Elin Berglöf 072-210 26 53 eller chefaktuarie Erland Ekheden 072-210 20 13.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2024
  • Ansök senast: 14 maj 2024

Liknande jobb


Affärsaktuarie

Affärsaktuarie

21 augusti 2023

Aktuarie till Pensionsmyndigheten

Aktuarie till Pensionsmyndigheten

11 augusti 2023