Analytiker

Analytiker

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som analytiker är placerad på avdelningen dataanalys och granskning som ska ansvara för Utbetalningsmyndighetens dataanalyser och granskningar.

I rollen som analytiker kommer du att bidra till kunskapsutvecklingen kring felaktiga utbetalningar genom att samla, analysera och förmedla expertkunskap och erfarenheter från myndighetens arbete. I brottsförebyggande syfte informerar du om beteenden, upplägg och metoder som används i välfärdsbrottsligheten. Inledningsvis kommer du att ansvara för, och delta i olika aktiviteter för att förbereda och skapa förutsättningar för en kommunikativ kunskapsfunktion. Uppbyggnaden av ramverk för samverkansformer och genomlysning av
problembilden kring felaktiga utbetalningar är exempel på särskilt prioriterade aktiviteter. I din uppgift kommer även ingå att omvärldsbevaka och delta i kunskapsutbyten med berörda aktörer i och utanför den statliga förvaltningen. Du bidrar även i att ta fram en strategisk plan för utveckling av dataanalyser och förvaltningen av ramverk för samverkan.

Vi söker dig som:
. Har akademisk examen som vi bedömer relevant.
. Har minst två års erfarenhet av kvalificerat utrednings- eller analysarbete.
. Har goda kunskaper i samhällsvetenskaplig metod.
. Har erfarenhet av att genomföra systematisk omvärldsbevakning
. Har erfarenhet av samarbeten med flera olika aktörer
Det är meriterande om du: . Har erfarenhet av att arbeta med både kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling. . Har erfarenhet av att etablera omvärldsbevakningsprocesser och/eller nya samverkansprocesser . Har arbetslivserfarenhet från myndighet eller forskarutbildning.
. Har god kunskap om bidragsbrott, välfärdsbrott och felaktiga utbetalningar.

Egenskaper
Arbetet förutsätter att du har god analytisk förmåga. Det innebär att du är van vid att förstå och analysera komplexa problem och områden, samla in och väga samman olika typer av information för att landa i nya slutsatser. Du har ett strukturerat arbetssätt, är ansvarsfull och visar gott omdöme.
Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet ställer arbetet stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar utifrån vision, strategiska inriktningar och verksamhetens behov som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Din analysförmåga gör att du kan sätta frågor i en vidare betydelse, se konsekvenser och anpassa ditt handlande därefter. Du är engagerad och har ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter och kan arbeta självständigt. Det innebär att du bland annat strukturerar

angreppssätt, tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och driver processer framåt. Du är prestigelös och har ett flexibelt förhållningssätt, vilket innebär att du snabbt kan ta dig an en ny uppgift eller ändra tillvägagångssätt när arbetet kräver detta.

Att du har god samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du kan anpassa dig efter situationen. Du har också god kommunikativ förmåga, såväl muntlig som skriftlig. Du behöver också kunna visualisera och presentera kunskap på ett pedagogiskt sätt. Vi ser även att du är bra på att bygga relationer och är socialt aktiv i syfte att skapa och underhålla ett brett nätverk.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vi kommer genomföra intervjuer löpande.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-21440005.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 13 augusti 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 1 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


22 maj 2024

20 maj 2024

16 maj 2024