Analytiker till Arbetsförmedlingen

Analytiker till Arbetsförmedlingen

Arbetsbeskrivning

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!




Vill du vara med och bidra till att värna om välfärdssystemet? Nu söker vi dig som vill vara med i den fortsatta utvecklingen av Arbetsförmedlingens arbete mot felaktiga utbetalningar och välfärdsbrottslighet!

Enheten Uppföljning och kontroll tillhör Förvaltningsavdelningen och har ansvaret för att utforma och samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar samt arbetar för att upptäcka, stoppa och förebygga bidragsbrott och bedrägerier mot välfärdssystemet.

Sektionen Urvalsanalys består idag av 13 medarbetare varav 5 arbetar som analytiker. Vi behöver nu utöka styrkan med fler analytiker.

Arbetsuppgifter

I rollen som analytiker på Arbetsförmedlingen kommer du självständigt eller tillsammans med andra analytiker att ta fram urval för utredning/kartläggning inom området felaktiga utbetalningar och välfärdsbrott. Dina arbetsuppgifter kommer innebära att du identifierar riskindikatorer och i kontrollverksamheten utvecklar och implementerar prediktiva modeller. Arbetet sker genom att du tar fram information ur myndighetens datalager, samkör data från olika databaser samt bearbetar och analyserar data. Du kommer att arbeta med hela processen, från planering till genomförande och uppföljning. I rollen ingår det även rapportskrivning och presentationer i olika sammanhang. Du kommer att ha ett nära samarbete med beställare och mottagare av urvalet för att säkerställa en kvalitativ och effektiv process.

Tjänsteresor kan förekomma.

Kvalifikationer

- Högskole-/universitetsexamen inom statistik/matematisk statistik, datavetenskap, nationalekonomi/civilekonom eller är civilingenjör eller annat kvantitativt inriktat ämne som kan bedömas likvärdigt.
- Flerårig erfarenhet av arbete i liknande roll, exempelvis dataanalytiker eller data scientist.
- Erfarenhet av och goda kunskaper inom utveckling, produktionssättning och uppföljning av prediktiva modeller.
- Erfarenhet av att använda programvara för data mining/machine learning, God kunskap i SQL.
- Extra meriterande om du har arbetat i någon av våra kärnverksamheter, med data från Arbetsförmedlingen eller har kunskap om regelverk kring våra insatser/tjänster
- Extra meriterande om du har erfarenhet från projektledning och/eller kravställning. 

Egenskaper

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att vara lyckosam i denna roll ser vi att du har en god analytisk förmåga och kan granska och bedöma data från olika källor samt värdera denna kopplat till uppdraget. Vi ser även att du är en problemlösare av rang, kreativ och har ett passionerat intresse för dataanalys samt förmågan att omsätta beställares och intressenters behov av dataanalys i realiserbara koncept och tillämpningar. Vidare ser vi att du är kommunikativ, social och har lätt för att samarbeta och skapa förtroendefulla och långsiktiga relationer med människor i din omgivning.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Solna. Tillträde enligt överenskommelse. För dig som inte är anställd i myndigheten tillämpas sex månaders provanställning.

Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 17 maj 2020 märkt med Af-2020/0022 4860. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten och vad du vill bidra med.

Kontaktpersoner
Sektionschef Caroline Handfast, 010-486 04 85
ST Anna Rofelt, 010-486 30 82
Saco-S Sofia Gustafsson, 010-488 67 68
SEKO Sara Sakhnini, 010-488 60 82
HR-partner Lena Bröderman, 010-487 41 03

Vårt erbjudande
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 



Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Skuldförvaltare

Skuldförvaltare

17 augusti 2023

3 april 2023

24 mars 2023