Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

Arbetsbeskrivning

Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag. 

I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. 

Gå in på lidingo.se/jobb så får du veta hur det är. På riktigt.

Inom omsorgs- och socialförvaltningen arbetar 900 medarbetare inom äldreomsorg, omsorg om personer med funktionsnedsättning, missbruksvård samt individ- och familjeomsorg. Vi erbjuder stöd till lidingöbor i livets alla skeenden och allt arbete vi gör präglas av att vi sätter individens perspektiv i centrum.

Verksamhetsområdet Äldre- och förebyggande stöd ansvarar för äldreomsorgens förebyggande verksamhet och myndighet riktat till personer över 65 år och deras anhöriga. Anhörigstödet inom Lidingö stad ges av två anhörigkonsulenter som arbetar i ett team och som tillsammans har ansvar för anhörigstödet riktat till alla målgrupper.

Arbetsuppgifter
Som anhörigkonsulent kommer du tillsammans med en kollega att ansvara för att planera, genomföra, följa upp och utveckla anhörigstödet. I detta ingår att utveckla arbetsmetoder, omvärldsbevaka området samt sprida kunskaper om stödet som finns till anhöriga och samverkanspartners.

Du kommer ha ansvar för målgrupper under 65 år och för dessa forma stödet utifrån hur behovet ser ut, så som exempelvis att ge personer möjlighet att träffa andra i liknande situation i gruppträffar. Det kan även handla om att anordna utbildningar som föredrag och temakvällar men också att ge anhöriga vägledning kring kommunens insatser. Uppdraget utförs i nära samverkan med anhöriga, medarbetare, frivilligorganisationer, utförare samt andra samverkanspartners både internt och externt.

Du kommer organisatoriskt tillhöra verksamhetsområdet Äldre och förebyggande stöd men kommer i stor utsträckning samarbeta med enheter inom verksamhetsområdet Individ, familj och integration samt privata och kommunala utförare.

Lidingö stad har antagit riktlinjer för digitalisering. För dig innebär detta att införliva riktlinjerna samt principen om digitalt först när nya arbetssätt utformas inom Lidingö stads anhörigstöd. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen som socionom eller likvärdig eftergymnasial utbildning. Som anhörigkonsulent behöver du ha erfarenhet från arbete med anhöriga inom olika målgrupper och vara beredd på att arbeta flexibelt mot dessa samt ha erfarenhet av samtal med människor i utsatta situationer. Målgrupperna finns både inom socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familj. Du har kunskaper inom socialtjänstlagen och det är meriterande om du även har kunskaper inom LSS, erfarenhet av att arbeta med anhöriga till individer med beroendeproblematik samt även erfarenhet att ge stöd till barn som anhörig.

För att lyckas i rollen behöver du vara en stabil person som är självgående i ditt arbete. Eftersom tjänsten innebär samverkan i många olika former behöver du ha god samarbetsförmåga och gilla att ge service. Du kan ta egna initiativ och kan enkelt prioritera om och vara flexibel med dina arbetsuppgifter. 

Vi erbjuder

Inom Lidingö stad ges du som medarbetare reella möjligheter att använda din kompetens, din yrkeskunskap, dina idéer och kreativitet för att förbättra ditt arbete. Din kompetens och ditt engagemang är en nyckelresurs för att ge lidingöborna bästa tänkbara service.

I Lidingö stad värdesätter vi gott ledarskap där alla chefer har gått utbildning i utvecklande ledarskap. Vi satsar även på våra medarbetare i form av kompetensutveckling, hälsodagar och utbildning i aktivt medarbetarskap.

Inom verksamhetsområdet Äldre- och förebyggande ges du även möjlighet att utveckla din spetskompetens inom områden som är prioriterade och vi värdesätter att du får den kompetensutveckling du behöver.

Som medarbetare inom Lidingö stad erbjuds du även exempelvis friskvårdsbidrag, flextid, friskvårdstimme och träningspass i stadshuset. 

Övrigt
Individuell lönesättning.
Tillträde enligt överenskommelse.

Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktinformation
Katarina Ruben Ahlén, Enhetschef, 08-731 31 63

Facklig representant, nås via stadens kundcenter, 08- 731 30 00

Arbetsplats
Lejonvägen 15

18132 Lidingö

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Sara Dahl
08-731 44 65
Bitr rektor Matts Jonsson
08-731 38 14
Bitr rektor Birgitta Sturk
08-731 65 65
Bitr rektor Johanna Kvant
(+46) 08-731 36 33
Rektor Emma Drott
(+46) 08-731 36 01
Enhetschef Lisa Wirén
(+46) 08-731 37 37
Samordnare Åsa Lundgren Eriksson
(+46) 08-731 46 13
Administratör Kerstin Tysklind
08-731 47 59
Rektor Anna-Lena Bresell
08-731 38 90
Enhetschef Sören Ingman
(+46) 08-731 34 05

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lidingö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 november 2021
  • Ansök senast: 13 december 2021

Besöksadress

Stockholmsvägen 50 18182 Lidingö
None

Postadress

None
LIDINGÖ, 18182

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024