Anhörigkonsulent - Vill du ha ett omväxlande arbete med många kontaktytor,

Arbetsbeskrivning

Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.

Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.

Nu söker vi en anhörigkonsulent!

När en person är långvarigt sjuk eller på annat sätt har stora behov av omsorg påverkas familj och anhöriga på olika sätt. Ofta står de anhöriga för en stor del av vården och omsorgen. Även om man som anhörig gärna hjälper sin närstående och kanske ser det som en självklarhet, kan också stöd för egen del vara aktuellt.

Uppdraget som anhörigkonsulent innebär en övergripande funktion för kommunens anhörigstöd inom Socialförvaltningen som innefattar äldreomsorg, LSS, psykiatri och missbruk. Syftet med rollen är att under enhetschef och förvaltningens ledningsgrupp i uppdragen från politiken säkerställa att verksamheten arbetar med rätt saker i rätt tid och med rätt resurser. Mål för verksamheten är att skapa bästa möjliga kvalitet för kunden.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att planera och utveckla aktiviteter med syfte att stödja anhöriga med insatser som ges till den anhörige, informera om anhörigstöd, vägleda och utbilda personal samt anhörigombud på enheterna. Arbetet innebär även att samordna träffar och infomera om anhörigstöd internt och externt samt delge information och ny kunskap till närmsta chef, övriga chefer, anhöriga och anhörigombud.

Ansvara för dokumentation, uppföljningar och årlig verksamhetsberättelse. Arbetet innebär att näverka som att exempelvis delta i länsgemensamma nätverksträffar. Ett nära samarbete med anhöriga och samverkanspartners internt och externt är en förutsättning för att klara uppdraget.


KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs relevant högskoleutbildning såsom exempelvis beteendevetare, sjuksköterska eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Det är en merit om du har erfarenhet av likvärdigt arbete samt om du har erfarenhet av vägledningssamtal inom de olika aktuella sektorerna.

B-körkort krävs

Du har förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är trygg och stabil med självinsikt och kan sätta dig in i en annan persons perspektiv.

Du står för god etik och sunda värderingar.

Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter.



ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en god utveckling och ekonomi, bland annat tack vare en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 400 invånare.

Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Fagersta kommun, Stödfunktioner
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 augusti 2020
  • Ansök senast: 31 augusti 2020

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024