Antikvarie och världsarvssamordnare

Antikvarie och världsarvssamordnare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.

Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.

På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 250 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Länsstyrelsen är en HBTQI-certifierad arbetsplats. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.

I övrigt erbjuder vi en trivsam arbetsplats och har förmåner som friskvårdstimme, flextid med breda ramar, klämdagsledigt och möjlighet att arbeta delvis på distans.

Vid enheten för kulturmiljö  kan vi erbjuda dig ett omväxlande arbete. Vår uppgift är att verka för uppfyllande av de nationella målen för kulturmiljöarbetet. Enheten består av arkeologer, byggnadsantikvarier och en världsarvssamordnare. På enheten arbetar idag nio medarbetare. 

Arbetsuppgifter
Tjänsten omfattar två huvudsakliga arbetsområden. Dels samordnare för världsarvet Hälsingegårdar och dels handlägga byggnadsantikvariska frågor. Arbetsområdena är likvärdiga i omfattning, 50 procent vardera. Som världsarvssamordnare ingår att samordna världsarvsarbetet på regional och lokal nivå. Det innebär samarbete med gårdsägare, kommuner, museer och andra som berörs av världsarvet. Världsarvssamordnaren har ett nära samarbete med Region Gävleborg, främst när det gäller kommunikation och kunskapshöjande åtgärder för världsarvet samt med föreningen Världsarv i Sverige och Riksantikvarieämbetet på nationell nivå. I arbetet ingår att sammankalla och bereda möten med världsarvsrådet, samordna och följa upp förvaltningsplanen för världsarvet samt fånga upp angelägna frågor kring bevarande och hot.
Som handläggare av bebyggelseantikvariska frågor ingår att pröva frågor om ändring av byggnadsminnen och kyrkliga kulturminnen, att handlägga ärenden om fråga-väckt om byggnadsminne samt att ge internt kulturmiljöstöd till andra enheter på länsstyrelsen i miljö- och PBL-ärenden. Vi tar ett gemensamt ansvar för enhetens uppdrag och du ska därför bidra till att kontinuerligt utveckla kulturmiljövårdens arbetssätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom kulturmiljöområdet exempelvis som byggnadsantikvarie eller motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig. Kunskaper i agrarhistoria och erfarenheter av arbete med världsarv eller andra internationella frågor är meriterande. Särskilt rollen som världsarvssamordnare förutsätter att du har erfarenhet av samverkan mellan olika parter, såväl enskilda som organisationer och myndigheter. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av handläggningsarbete från länsstyrelse, museum, kommun eller motsvarande. God kunskap om kulturmiljölagen och de för kulturmiljöverksamheten tillämpliga delarna av plan- och bygglagen samt miljöbalken är en förutsättning för arbetet. 

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat och att du kan skapa och förvalta yrkesmässiga relationer. Eftersom arbetet innebär självständighet i kombination med krav på leverans och kvalitet krävs att du är strukturerad och analytisk och att du kan arbeta både självständigt och i grupp. Du har förmåga att väga samman komplex information och visar omdöme vid avvägningar och prioriteringar.
I ditt arbete kommer du att samarbeta brett inom Länsstyrelsen liksom med myndigheter, kommuner, företag och enskilda. Uppgiften ställer därför krav på att du har förmåga att förklara och motivera det statliga kulturmiljöarbetet utifrån lagar och nationella mål.

Du har även lätt för att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Du har god  kunskap i de vanligaste Officeprogrammen samt har B-körkort.

Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt ingå i Länsstyrlsens krisorganisation.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överneskommelse
Diarienummer: 3965-2022
Senaste ansökningsdag: 2022-06-12

Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information
Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 


Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav  Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,

Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Gävleborg län
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Besöksadress

Länsstyrelsen Gävleborg
None

Postadress

Länsstyrelsen Gävleborg
., 80170

Liknande jobb


23 februari 2024

23 februari 2024

22 februari 2024