Arbeta med samordning av säkerhetsfrågor i Regeringskansliet

Arbeta med samordning av säkerhetsfrågor i Regeringskansliet

Arbetsbeskrivning

Sektionen för departementssäkerhet, RK Säkerhet, Förvaltningsavdelningen
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig del av det systematiska säkerhetsarbetet i Regeringskansliet? Har du erfarenhet av säkerhetsarbete i en större organisation och är van vid att göra löpande säkerhetsbedömningar? Som medarbetare hos oss får du ett uppdrag där du bidrar till Sveriges säkerhet genom att ge stöd till departementen och samordna säkerhetsfrågor inom hela myndigheten.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som säkerhetssamordnare stödjer du Regeringskansliets säkerhetschef med säkerhetsfrågor för departementen. Arbetet innebär strategiskt såväl som operativt säkerhetsarbete tillsammans med andra medarbetare inom säkerhetsenheten, med fokus på att stötta departementens chefer och medarbetare i verksamhetsskydd och säkerhetsskydd.

Du ansvarar för säkerhetsfrågorna i ett eller flera departement och samarbetar med övriga säkerhetsamordnare för att bidra till helheten i det systematiska säkerhetsarbetet i hela Regeringskansliet.
Du är generalist inom säkerhet, verksamhetsskydd och säkerhetsskydd, van vid att samverka på olika nivåer och inom olika delar av säkerhetsområdet. Arbetsuppgifterna omfattar att vara ett tillgängligt och kompetent stöd till chefer och medarbetare, självständigt driva strategiska säkerhetsfrågor efter säkerhetsbedömningar och vara en ambassadör för säkerhetsenheten på departementen. Du ska löpande göra säkerhetsbedömningar, förebygga och klarlägga säkerhetsrelaterade händelser samt ge råd, information och utbildning i säkerhetsfrågor, såväl individuellt som i grupp.

En stor del av arbetsuppgifterna innebär att identifiera, samordna och bidra till lösningar av säkerhetsrelaterade frågor inom och mellan departementen. I uppdraget ingår även att arbeta med normering och uppföljning inom säkerhetsområdet samt att till en viss del handlägga vissa säkerhetsklassificerade uppgifter. Inom säkerhetsenheten samverkar och stöttar vi varandra i arbetet med att samordna och förstärka säkerheten och säkerhetsskyddet i hela Regeringskansliet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig med en akademisk examen, i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen. Har du dessutom säkerhetsrelaterade utbildningar från MSB, FHS, eller andra myndigheter är det meriterande.

Du har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och erfarenhet av arbete inom säkerhetskänslig verksamhet på strategisk och operativ nivå inom en större organisation.
Har du erfarenhet av att genomföra säkerhetsbedömningar, genomföra utbildningar och presentationer samt erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig förvaltning är det meriterande.
Du behöver också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Har du kännedom om statstjänstemannarollen är det meriterande.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är självgående och strukturerad. Det är viktigt att du är relationsskapande, bra på att samarbeta och har en god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Arbetet ställer också krav på att du är uthållig, säkerhetsmedveten, har gott omdöme, är kvalitetsmedveten och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du behöver kunna ställa om snabbt, vara flexibel och smidig.

Övrigt
Vi söker ett antal nya medarbetare.
Anställningen är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Visst arbete på kvällar, helger samt beredskap kan förekomma.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta HR-handläggare Eva Mörnås på 08-405 32 70. Fackliga kontakter är Johan Strokirk för Saco, Jan Wahlström för ST och Lars Vestberg för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 juni 2023.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2023
  • Ansök senast: 30 juni 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Office Manager till vår kund i Solna

Office Manager till vår kund i Solna

8 april 2024

Administrative Manager at Serneke International

Administrative Manager at Serneke International

27 mars 2024

Produktionsplanerare

Produktionsplanerare

22 mars 2024