Arbetsförmedlare till Arbetsförmedlingen Motala-Mjölby

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Vi söker nu arbetsförmedlare till flera av våra uppdrag som vill vara en naturlig länk mellan arbetsgivare som behöver rätt kompetens och arbetssökande som önskar ett nytt arbete. Västra Östergötland omfattar kommunerna Motala, Mjölby, Vadstena, Boxholm och Ödeshög. Vi är ca 115 medarbetare fördelade mellan Mjölby och Motala, 6 sektionschefer och en arbetsförmedlingschef.

Som arbetsförmedlare tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer, är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. I din vardag möter du också arbetssökande som behöver stöd i att få ett arbete och som står längre från arbetsmarknaden. Vid dessa möten identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service med målet att få ett arbete. I arbetet ingår att du möter kunder enskilt, i grupp samt i vår kundmottagning. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår att dokumentera och arbeta med administration i våra IT-system.

De direktiv du arbetar utifrån i båda rollerna kan snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar samt att du har struktur och kan prioritera i arbetet. Den miljö du arbetar i är kundintensiv med krav på hög servicenivå och tydlighet.

Grundläggande kvalifikationskrav



Högskolestudier vid universitet eller högskola. Alternativt är du eller har du varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare



Minst tre års arbetslivserfarenhet



Goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse



Intresse för samhälls- och arbetsmarknadsfrågor



B-körkort 



Rollen som arbetsförmedlare ställer krav på att du är



Kundorienterad och inriktad på samarbete, d.v.s. du fokuserar på kunderna och deras upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer



Analytisk och har god förmåga att planera och prioritera rätt saker i ditt arbete



Stabil och lugn i pressade situationer



Målmedveten, du arbetar långsiktigt, kontinuerligt och tar ansvar för dina handlingar



Kommunikativ och lyhörd och kan tala inför grupp



Meriterande



God kännedom av den lokala arbetsmarknaden och kontakter med näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv



Erfarenhet av arbete med människor i utsatta förändringssituationer och/eller i kris samt fördjupad kunskap om personer med olika funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga



Erfarenhet av förvaltningsrättslig ärendehantering och/eller myndighetsutövning



Erfarenhet av uppsökande verksamhet/tjänsteförsäljning mot företag, gärna via personligt besök samt telefon 



Eftersom du kommer att arbeta med att möta arbetsgivare med rekryteringsbehov och arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation, lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Arbete kan förekomma på båda orterna.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2017/0012 3375 senast 2017-03-22. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker tjänsten. Vi vill även att du bifogar intyg på dina högskolepoäng och intyg på att du har 3 års arbetslivserfarenhet samt besvarar ett antal frågor. Testverktyg kan förekomma. 


Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuellt
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 mars 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023