Arbetsintegrerad utbildning - Grundlärarprogrammet åk F-3

Arbetsintegrerad utbildning - Grundlärarprogrammet åk F-3

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Vi har höga ambitioner och arbetar systematiskt och långsiktigt för att hela tiden höja kvaliteten inom grundskolan. Våra medarbetare är våra viktigaste resurser och vi prioriterar ett hållbart arbetsliv.

Nu har du som söker arbetsintegrerad utbildning Grundlärarprogrammet Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 Högskolan Dalarna en unik chans att studera samtidigt som du jobbar. Denna kombination ger dig möjlighet till ett yrkesmässigt försprång och stora utvecklingsmöjligheter då du under hela studietiden kan applicera det du lär dig i verkligheten, i vår verksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Du kombinerar dina studier med arbete som lärare i Avesta kommun och får lön under hela studietiden. Anställningen består av 50% undervisning på skolan och studiefart 75% arbetsintegrerade studier. Efter examen kan du ansöka om lärarlegitimation.

Sedvanligt anställningsavtals skrivs och förnyas årsvis under förutsättning att du klarar dina studier och klarar dina åtaganden i skolan.

Din lön är minst 18.000 kronor per månad. Lönen består av två delar; 9.000 kronor för studiedelen och minst 9.000 kronor för anställningsdelen. Lönen för anställningen är förhandlingsbar och sätts individuellt. Du kan komplettera med studiestöd från CSN.

Parallelt med studier arbetar du som grundskollärare åk 1-3, Avesta kommun.
Du får stöd och handledning i rollen som lärare under hela studietiden. I takt med att du utvecklas får du också ett utökat eget ansvar i lärarrollen.

I arbetet som lärare planerar, genomför och utvärderar du undervisning såväl enskilt som i samarbete med arbetslag och andra kollegor. En viktig del i arbetet är att systematiskt följa elevernas kunskapsutveckling. Du arbetar enligt gällande rutiner för individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen och du skapar en klassrumssituation där alla elever kan lyckas utifrån sina förutsättningar. I samråd med elevhälsoteamet arbetar du även för att relevanta åtgärder sätts in för elever i behov av ytterligare stöd.

Som lärare är det viktigt att du har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. Du behöver ha en god överblick och omsorg över dina elevers skoldag och sociala situation som helhet. I arbetsuppgifterna ingår löpande kontakt med vårdnadshavare.

Som lärare hos oss ingår det tid i din tjänst för kollegialt lärande. Kvalitetsutveckling av verksamheten är en viktig del av vårt arbetssätt.


KVALIFIKATIONER
För att få en läraranställning i programmet arbetsintegrerade studier krävs att du blir antagen till Grundlärarprogrammet Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 arbetsintegrerad utbildning, 240 högskolepoäng (HDA-H38SZ) vid Högskolan Dalarna. Du söker utbildningen separat via antagning.se senast den 15 mars.

Vi söker dig som har erfarenhet av att vikariera som lärare och som har ett genuint intresse för pedagogik inom grundskolan, inriktning svenska, engelska och matematik samt so eller no och teknik.

I Avesta kommun lägger vi stor vikt vid det pedagogiska ledarskapet i klassrummet. Vi söker dig som har förmåga och utvecklingspotential att motivera och skapa engagemang samtidigt som du är en tydlig ledare. Vi är övertygade om att ordning, reda och tydlighet i kombination med lyhördhet och omtanke tar fram det bästa hos såväl barn som vuxna. Ett gott omdöme och hög integritet är viktigt då vi vill att du ska vara en vuxen förebild för eleverna och inte bara leda utifrån gällande rutiner utan också med hänsyn till etiska ställningstagande.

Vi söker dig som är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Du har utvecklingspotential när det gäller förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer till såväl kollegor som elever, vårdnadshavare och andra eventuella aktörer runt eleven. Då läraryrket är komplext och för att klara den arbetsintegrerade utbildningen tror vi att det är av stor vikt att du har förmåga att strukturera och organisera ditt arbete på såväl kort som lite längre sikt.

Det händer mycket inom pedagogiken, ett intresse för digital utveckling och IKT som pedagogiskt verktyg är av vikt. Du behöver också ha grundläggande IT-kunskaper för att klara det dagliga arbetet.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 april 2024

Lärare i Textilslöjd åk 4-9

Lärare i Textilslöjd åk 4-9

25 april 2024

Lärarvikarie till grundskola åk 1-6

Lärarvikarie till grundskola åk 1-6

25 april 2024