Arbetsmarknadssekreterare

Arbetsmarknadssekreterare

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen finns till för Mölndalsborna där vi ger stöd och insatser för att nå ett självständigt liv och trygghet. Som socialtjänst är vi en viktig aktör i stadens arbete med social hållbarhet.

Denna tjänst tillhör enheten "Planering och uppföljning". Med inspiration från Trelleborgsmodellen har verksamhetsområdet förändrat arbetssättet när det gäller att stötta människor till egen försörjning. Med utgångspunkt i att arbete är en friskfaktor för individ, familj och samhälle arbetar vi för att öka vårt fokus på arbete, sysselsättning och rätt försörjning. Med ett starkt arbetsmarknadsperspektiv bidrar vi till att fler Mölndalsbor kommer ut i arbete och självförsörjning

Vi är en stabil och trevlig enhet som funnits i tre år. Vi befinner oss i ett fortsatt utvecklingsskede nära kopplat till enheten för Ekonomiskt bistånd. Vi utvärderar vår nya arbetsmarknadsprocess löpande och det kommer att finnas goda möjligheter för dig att påverka ditt kommande arbete och vara medskapande i uppdraget.

Du kommer ha ett nära stöd från enhetschef och metodhandledare samt ingå i en engagerad och kunnig arbetsgrupp bestående av 14 arbetsmarknadssekreterare. Om verksamheten tillåter arbetar vi på distans ett par dagar i veckan.

Tjänsten är ett vikariat till och med 2024-12-31 med möjlighet till förlängning.

ARBETSUPPGIFTER
Vi har gått ifrån det traditionella sättet att arbeta med ekonomiskt bistånd till ett nytt arbetssätt. Ditt huvudsakliga uppdrag är att verka för att personen kommer ut i egen försörjning. Tillsammans kartlägger ni styrkor och utvecklingsområden samt arbetar fram en individuell arbetsmarknadsplanering som kontinuerligt följs upp.

Stora delar av ansökningsprocessen är idag digitaliserad men vi fortsätter att utveckla och förfina både arbetssätt och de digitala verktygen. Vi eftersträvar snabba och begripliga processer där individen på ett smidigt sätt lotsas fram i sin väg mot självförsörjning.

Arbetet innebär att du kommer att samverka kring individerna och ha många kontakter, såväl internt som externt. Enheten för planering och uppföljning skickar i förstahand uppdrag till vår interna arbetsmarknadsenhet som tillhandahåller arbetsträning, jobbtorg, praktik, språkträning mm. Andra samverkanspartners kan vara Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, sjukvården och övrig individ- och familjeomsorg. Vi har även tillgång till konsultläkare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning på högskola eller universitet.
Det är bra om du har erfarenhet av att ha arbetat med individer på deras väg till egen försörjning. Kanske har du jobbat som socialsekreterare med ekonomiskt bistånd, som arbetsförmedlare eller på en arbetsmarknadsenhet?

Vi ser gärna att du har en hög digital kompetens då vi har digitaliserat stora delar av vår ansökningsprocess och fortsätter att utveckla nya digitala lösningar för att underlätta vårt arbete. Arbetet innebär att du är bra på att hitta lösningar och att fokusera på människors resurser. Du uppskattar och värdesätter god samverkan. Då både kommunikation och dokumentation ingår som en naturlig del i ditt arbete är det viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Som person ska du kunna överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du ska skapa goda relationer och bygga nätverk med personer som är viktiga för din yrkesroll. Du behöver ha förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Din förmåga att kommunicera är ditt viktigaste arbetsredskap.

Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024