Arkivarie

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

ARBETSUPPGIFTER
Då vår arkivarie kommer att vara tjänstledig på deltid under en period söker vi nu en vikarierande arkivarie på deltid. Som vikarierande arkivarie är du placerad på kommunens centrala ledningskontor, Ledning & Utveckling på Kansliavdelningen. Avdelningens ansvarsområden innefattar ansvar för juridik, ärendeberedning, sedvanligt kansliarbete, kommunarkiv samt telefonväxel.

Som vikarierande arkivarie har du tillsammans med befintlig arkivarie hand om Ystads stadsarkiv som är kommunens centrala arkivfunktion. Du arbetar med strategiska frågor, rådgivning och utbildning till kommunens förvaltningar och bolag. I dina arbetsuppgifter ingår att besvara frågor såväl internt som externt. Att upprätthålla offentlighetsprincipen och utlämna handlingar samt att tillgodose förvaltningens informationsbehov står i fokus.

Du kommer ansvara för att ordna och strukturera arkivbeståndet, ta emot leveranser, förteckna arkiv och vid behov genomföra gallringsutredningar. Att tillgängliggöra och att möta det informationsbehov som finns kräver en genomtänkt dokumenthantering och en god arkivvård som du är med och utvecklar. I ditt uppdrag ingår att bevaka och driva på en utveckling som främjar detta.

För närvarande ligger frågan om att i samarbete med andra kommuner bidra till att införa och förvalta ett system för långsiktigt digitalt bevarande högt upp på dagordningen. Detta sker för närvarande under SkånEarkivs regi. Du kommer även arbeta med att hjälpa och handleda såväl den intresserade allmänheten som professionella forskare med att söka tillhandahålla arkivhandlingar för att utnyttja den resurs i form av kulturarv som stadsarkivet utgör. Att hålla kontakt och arbeta med det lokala föreningslivet ingår också i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en universitetsexamen i arkivvetenskap med minst 60hp (40p). Eftersom du kommer stå för rådgivning och tillsyn, är det viktigt att du är väl förtrogen med lagstiftningen inom området, till exempel arkivlagen, tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt förvaltningslagen. Du ska kunna förteckna arkiv både med allmänna arkivschemat eller med processorienterad arkivredovisning.

Arbetet ställer också krav på att du med god förmåga kan uttrycka dig både i tal och skrift på svenska. Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, liksom god kännedom om kommunal förvaltning är meriterande. Förmågan att arbeta självständigt och under eget ansvar är nödvändig, men även att kunna samarbeta med andra. För oss är det en självklarhet att arbeta serviceinriktat. Därför har du som söker hög social kompetens och god förmåga att samarbeta med andra. Du är noggrann och pedagogisk. Lokalkännedom är ett plus.


ÖVRIGT
All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Budgetchef Hans Persson
0411-57 71 32
Personalchef Clas Martinsson
0411-57 72 33
Personalkonsult Emma Fornell
0411 57 70 77
Förvaltningschef Kerstin Wulff
0411-57 74 50
Upphandlingschef Lennart Kjellander
0411-57 73 76
Kanslichef Kristina Rosberg
0411-57 73 17
Kommundirektör Christel Jönsson
0411-57 71 13
Kommunjurist Daniel Svartek
0411-57 71 15
Tf personalchef Marie Streiffert
0411-57 79 83
Personalkonsult Emma Sjöström
0411-57 70 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ystads kommun, Ledning o Utveckling
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2020
  • Ansök senast: 24 maj 2020

Besöksadress

27180 Ystad
None

Postadress

Nya Rådhuset
Ystad, 27180

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023