OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2021-797
Nu söker vi en arkivarie till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm. Anställningen är en tidsbegränsad anställning i minst 6 månader.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer tillhöra myndighetens arkivfunktion på rättsavdelningen. Rättsavdelningen är bland annat huvudansvarig för utveckling, planering, förvaltning och uppföljning av myndighetens hantering av allmänna handlingar och arkiv, liksom riktlinjer, rutiner och standarder för hanteringen. Du kommer ingå i ett team med ytterligare en arkivarie och en verksarkivarie.
Som arkivarie kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att handlägga förfrågningar från allmänheten, dvs. göra sökningar i brottmålsdiariet, e-arkivet och det fysiska arkivet, samt genomföra primär sekretessprövning, sköta expediering och fakturering. Vid behov kommer du också utföra sorterings- och ordningsarbeten i det fysiska arkivet och i mån av tid utgöra ett resursstöd till myndighetens arkivfunktion.
Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför myndigheten.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har
akademisk utbildning med minst 60 hp arkivvetenskap eller att du är precis i slutet av din utbildning och blir klar senast sommaren 2021
goda kunskaper i svenska språket, tal som skrift
goda it-kunskaper.
Det är meriterande med erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och/eller erfarenhet av att ha arbetat i offentlig sektor.
Som person ser vi gärna att du
är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns
är ansvarstagande och har förmågan att arbeta självständigt
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
är serviceinriktad och prestigelös
Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tidsbegränsad anställning i minst 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.
Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 500 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Hos oss möter du en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67