Arkivarie

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Kommunkansliet i Österåkers kommun, som organisatoriskt tillhör Kommunstyrelsens förvaltning, ansvarar bl. a. för de centrala beslutsprocesserna kring Kommunfullmäktige, Kommunstyrelse och dess utskott samt Val- och demokratinämnden. Inom Kommunkansliet, som leds av kanslichefen, finns förutom kommunarkivet även sekretariat för såväl Kommunstyrelsen, vissa andra nämnder och utskott samt Kommunfullmäktige, registratorer samt dataskyddsombud.

Vår ordinarie kommunarkivarie behöver frigöra tid för att implementera Österåkers kommuns e-arkiv och därför söker vi nu dig som vill ta vid kommunarkivariens ordinarie arbetsuppgifter med en visstidsanställning upp till 1 år.

Ditt nya jobb


Som arkivarie i Österåkers kommun kommer du bland annat att:


• Ansvara, vårda och utveckla kommunarkivet
• Ordna och förteckna leveranser till kommunarkivet
• Ge råd och stöd till kommunens förvaltningar och bolag inom arkivområdet
• Upprätta och revidera kommunövergripande styrdokument och rutiner inom arkivområdet
• Besvara förfrågningar, göra sekretessprövningar och lämna ut allmänna handlingar från kommunarkivet
• Utveckla och utöva tillsyn av kommunens olika verksamheter
• Ge råd och stöd samt, till viss del, upprätta dokumenthanteringsplaner och bevarande- och gallringsutredningar

Du kommer även att arbeta i nära samarbete med kommunarkivarie och övriga inom enheten.

Din profil

Vi söker dig som har akademisk utbildning om minst 60 hp arkivvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god kännedom om regelverk kring arkiv- och informationshantering såsom arkivlagen, tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen. Du har även erfarenhet av arbete som arkivarie. Vi ser det som meriterande om du har arbetat inom kommunal sektor.

Du är serviceinriktad, pedagogisk och har lätt för att samarbeta med andra. Du är ansvarstagande, självgående, strukturerad och har förmåga att organisera, systematisera, prioritera och kommunicera. Ett gott bemötande är en viktig egenskap hos dig och du har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du har lätt för att växla mellan strategiskt och operativt arbete.

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Visstidsanställlning, cirka 1 år

Tillträde

Augusti eller enligt överenskommelse 

Sista ansökningsdag

26 maj 2021

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni här.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2021
  • Ansök senast: 26 maj 2021

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022