Arkivarie för visstidsanställning till Regeringskansliet

Arkivarie för visstidsanställning till Regeringskansliet

Arbetsbeskrivning

RK Informationsförvaltning, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara en del i arbetet med att stödja och utveckla Regeringskansliets arkiv- och diarieföring? Trivs du med att utbilda och är van att ge service och stöd till andra verksamheter? Då kan vi erbjuda en variationsrik roll med kunniga kollegor i en händelserik miljö.

RK Informationsförvaltning ansvarar bland annat för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Enheten ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Enheten driver och deltar även i olika utvecklingsprojekt och uppdrag. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som arkivarie ingår många spännande arbetsuppgifter. Bland annat vägleder, stödjer och utbildar du de olika verksamheterna i frågor som rör sakområdet. Du ger service till allmänhet, till exempel vid utlämnande av allmän handling och genom att bemanna vår forskarsal.

Vid behov deltar du med din kompetens i olika utvecklingsuppdrag, utredningar och projekt som funktionen driver, samt bidrar i arbetet med att förvalta och vårda vårt arkivbestånd. Resor kan förekomma i arbetet. 

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap och har minst ett års arbetslivserfarenhet inom sakområdet, till exempel som arkivarie eller registrator. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR. Kunskaper i regelverket kring säkerhetsskydd är meriterande. Erfarenhet av att hålla utbildningar likväl som kunskap om Regeringskansliets verksamhet är meriterande.

Dina egenskaper
Vi söker dig som är noggrann, självgående och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta, både med personer inom funktionen och med angränsande verksamhetsområden. Du är kommunikativ och uttrycker dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Då arbetsuppgifterna är varierande är det viktigt att du är flexibel. 

Övrigt
Anställningen är en visstidsanställning på ett år med möjlighet till förlängning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jenny Savonen som är gruppchef, telefon 073-028 95 41. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lage Åsman på tel 073-057 30 83. Fackliga kontaktpersoner är Jan Wahlström, ST och Johan Strokirk, SACO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringssystem senast 31 januari 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 januari 2025
  • Ansök senast: 31 januari 2025

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Arkivassistent/Lyftplats

23 augusti 2010

Arkivarbete

23 mars 2010

LYFT Akrivassistent

10 maj 2010

Administrativ medarbetare

29 september 2010