Arkivarie med bred kompetens inom digital informationshantering

Arkivarie med bred kompetens inom digital informationshantering

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en effektiv, säker och korrekt informationshantering hos Sveriges riksbank?

Just nu befinner sig arkivfunktionen i ett skede där vi ser över våra processer för att försäkra oss om att vi kan bedriva vår verksamhet i relation till omvärldens snabba förändring inom informationshantering. Vi letar därför efter kandidater som är trygga i den traditionella arkivarierollen men framför allt har ett stort intresse för och bred kompetens inom digital informationshantering.

Vi erbjuder dig en självständig roll med stora möjligheter att påverka myndighetens informationshantering och arkivbildning. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling och internationellt samarbete med andra centralbanker. Välkommen till en spännande arbetsplats där viktiga beslut utformas och fattas.

DET HÄR GÖR DU HOS OSS

Den arkivarie vi söker har en central roll i utvecklingen av såväl myndighetens arkivfunktion som den digitala informationshanteringen. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för myndighetens arkivbildning och arkiv. I detta ingår att:


• verka för, delta i eller leda utvecklingsprojekt inom området som rör digital informationshantering/-förvaltning
• upprätta och förvalta styrande dokument i form av regler, rutinbeskrivningar, klassificeringsstrukturer, informationshanteringsplaner och gallringsbeslut
• vara systemförvaltare och ansvara för flera system såsom ärendehanteringssystemet, e-arkivet, bildhanteringssystemet samt förteckningssystemet
• verka för och utveckla enhetliga och effektiva arbetsprocesser för digital ärende- och informationshantering
• förvalta myndighetens processbaserade arkivredovisning och informationshantering
• förbereda och arkivera digital information i e-arkivet
• genomföra gallringsutredningar och upprätta gallringsbeslut

I rollen ingår att utbilda och vägleda medarbetare i digital ärende-, dokument- och informationshantering. Du kommer att svara på arkivfrågor från medarbetare, allmänhet samt från svenska och utländska forskare.

DITT TEAM
Du kommer att arbeta på en arkiv- och registratorsfunktion inom Avdelningen för verksamhetssupport. Du samverkar med andra roller inom organisationen när det gäller informationshantering såsom registratorer, jurister och verksamhetsarkitekter.

MER OM DIG
För tjänsten krävs akademisk utbildning inom arkivvetenskap eller annan akademisk utbildning som Riksbanken bedömer motsvarar bankens behov. Vi söker dig som har arbetat minst 5 år som arkivarie i en självständig roll inom offentlig sektor och har flerårig erfarenhet av digital ärende-, dokument- och informationshantering samt erfarenhet av att leda och driva utvecklingsprojekt inom området, gärna som projektledare. Det är vidare av stor vikt att du har erfarenhet av sedvanliga arkivarieuppgifter såsom arbete med processbaserad informationshantering/-redovisning samt att upprätta informationshanteringsplaner och genomföra gallringsutredningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av e-arkiv.

Du har mycket goda kunskaper om offentlighetslagstiftningen och e-arkiv. Tjänsten innebär att stötta och utbilda myndighetens medarbetare och du behöver därför vara van vid att hålla utbildningar i ärende- och informationshantering. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav.

För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du har mycket god IT-kompetens och goda systemkunskaper. Som person är du initiativtagande, självgående, noggrann och strukturerad. Riksbanken är en myndighet med en komplex verksamhet och det är särskilt viktigt att du har ett gott omdöme och kan se till hela verksamhetens bästa. En stor del av arbetet sker tillsammans med andra, det är därför viktigt att du kan samarbeta väl och skapa goda relationer.

MER OM TJÄNSTEN
Eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras.

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner såsom generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsal, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. 

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan i form av ett brev och ett CV senast den 23 maj. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. Vi genomför bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer.

Vi återkopplar till dig via mejl och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 maj 2021
  • Ansök senast: 23 maj 2021

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


25 mars 2024

22 mars 2024