Arkivarie till Farsta stadsdelsförvaltning

Arkivarie till Farsta stadsdelsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 58 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 300 medarbetare.



Arbetsbeskrivning
Arbetsområdet är brett och du kommer som arkivarie tillsammans med övriga kollegor, att samordna, effektivisera och utveckla stadsdelsförvaltningens informations- och arkivhantering.

Det innebär bland annat att göra gallringsutredningar, skapa och uppdatera gemensamma styrdokument, planera och genomföra utbildningar och nätverksträffar samt ge råd och stöd till olika personalgrupper och till förvaltningens arkivorganisation. Inriktningen på verksamheten beslutas i årlig verksamhetsplan i samråd med chef och ledning. I Farsta har vi ett väl fungerade arkiv då vi haft två konsulter på plats under hösten som strukturerat upp arkivet och tagit fram rutiner som i ett nästa steg ska implementeras.

I rollen som arkivarie ingår även ansvarsområden som dataskyddsombud och informationssäkerhetsansvarig. Det är meriterande om du har arbetat med likande arbetsuppgifter. Du kommer att få en bra introduktion och lära dig dessa områden om du inte redan besitter den kunskapen. Vi har vi bra rutiner och det finns bra stöd av den som har arbetsuppgifterna i dagsläget. 

Dina arbetsuppgifter består bland annat av att:

- genomföra utredningar
- utveckling av interna rutiner och arbetssätt.
- genomför utbildningsinsatser för chefer, administratörer och arkivredogörare mfl.
- delta i stadsarkivets inspektioner på förvaltningarna
- ta fram rutiner och tillgängliggöra dem för alla berörda handläggare.
- stötta och ge råd till registrator, handläggare och chefer i det löpande arbetet via besök, e-post och telefon
- vara förvaltningens representant i utvecklingsarbete för digital dokumenthantering, diarieföring och arkivering i staden
- vara en av förvaltningens experter i hanteringen av digital arkivering i e-Dok.
- administrera förvaltningens systemstöd för informationsredovisning.

Kvalifikationer
Som person är du självgående och uthållig och har förmåga att självständigt strukturera ditt arbete i både med- och motgång. Du är strukturerad och gillar ordning och reda. Du tar gärna egna initiativ och du gillar att lösa problem. Eftersom arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, sätter vi stort värde på din förmåga att kommunicera och din vilja att skapa god myndighetsutövning. Du ska även trivas att tala inför både små och stora grupper. Vidare är du strategisk och ser på frågor i ett brett perspektiv samt har förmåga att samordna grupper och skapa engagemang och delaktighet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Du som söker har:

- universitet eller högskoleutbildning med examen i arkiv- och informationsvetenskap eller förvärvad erfarenhet som motsvarar utbildning.
- flera års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter från offentlig myndighet.
- god kännedom om de lagar och regler som styr handlingsoffentlighet och arkivverksamhet inom offentlig myndighet
- mycket god förmåga i svenska språket, både i tal och i skrift.

Meriterande:

- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Stockholms stad.
- Erfarenhet av dataskydd
- Erfarenhet av Informationssäkerhet
- Erfarenhet av nämndhantering och registratur.

Vi erbjuder dig

Ett utvecklande arbete där du får förmånen att arbeta med en mängd olika samhällsnära verksamheter. Vi erbjuder goda kompetensutvecklingsmöjligheter. Stort nätverk inom Stockholms stad med många möjligheter till att skapa kontakter.

En arbetsplats med högt i tak där människor kan, får och vågar. I Farsta stadsdelsförvaltning bemöts alla med tillit och respekt. Vi har högt i tak och alla är måna om att bidra och samarbeta. Kompetens och serviceanda en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat.

Kollegor beskriver arbetsplatsen så här: Härlig stämning men bra kultur, högt i tak där alla hjälps åt och har nära till skratt.

Flexibel arbetstid, friskvårdstid och friskvårdsbidrag, med träningslokaler i nära anslutning till arbetsplatsen.

Övrigt
Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdatum.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Provanställning kan komma att tillämpas. 

Farsta stadsdelsförvaltning tillämpar vinter- och sommartid och Flextidsavtal

Som medarbetare har du möjlighet till friskvård och du kan köpa stadens motions- och simhallskort till subventionerat pris.

Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare:

http://www.stockholm.se/Arbete/Att-arbeta-i-Stockholms-stad/

https://www.linkedin.com/company/stockholms-stad

 

Välkommen med din ansökan!

 

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till;

Rekryterande chef André Isaksson, andre.isaksson@stockholm.se Telefon 08-508 180 51

Fackliga parter Saime Civas, Vision Stockholms Stad, 08-508 26 344 samt Marcus Sjöberg, Akademikerförbunder SRR, 08-508 406 34

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms Stad, Farsta SDF
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 februari 2021
  • Ansök senast: 17 februari 2021

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023