Arkivarie till Rättsenheten Bergslagen

Arbetsbeskrivning

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Vi söker nu en arkivarie för en tillsvidareanställning med placering i Karlstad.

ARBETSUPPGIFTER
-upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
-göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
-utbilda och ge råd i arkivfrågor
-in- och utsortering av handlingar förekommer och på olika orter i regionen
-komplettera dokumenthanteringsplaner
-ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
-förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
-sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
-arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
-ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning om 60hp/40p arkivvetenskap.
- Erfarenhet att administrera ärenden inom offentlig förvaltning.
- Van att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem
- God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
- Vara väl underrättad om och kunna tillämpa gällande arkivföreskrifter
- Erfarenhet av arkivförteckningssystemet KLARA
- Erfarenhet av att ordna och
- förteckna arkiv
- Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
- Erfarenhet av sekretessprövningar inom offentlig sektor
- Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar inom offentlig sektor
- B-körkort

MERITERANDE
- Erfarenhet av att jobba i Polisens ärendehanteringssystem
- Erfarenhet av att jobba i e-arkiv

PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är analytiskt lagd, ansvarstagande och har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt men också ha en god samarbetsförmåga då du ingår i ett team. Du är flexibel och strukturerad och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya IT-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet och har en hög integritet då arkivmaterialet ofta omfattas av sekretess.

Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare.

ANSÖKAN
https://recruit.visma.com/Public/Apply.aspx?guidAssignment=cefc48bf-c222-4e56-88da-cedc48e36920

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 20 juni 2016

Postadress

Fleminggatan 18
Stockholm, 11226

Liknande jobb


6 maj 2024