Arkivassistent

Arkivassistent

Arbetsbeskrivning

Vi söker assistent till arkivenheten i Norrköping.

Vi erbjuder en stimulerande miljö som präglas av gott teamarbete och varierande arbetsuppgifter. Hos oss har du regelbundna kontakter med övriga kollegor på Migrationsverket i hela landet och får vara med på en spännande digitaliseringsresa.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter till exempel i samband med möten, resor, bokningar och ärenden för sökanden.

I din roll möter du och har samtal med människor som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att informera om Migrationsverkets processer eller vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov som personer kan ha.

Personliga kompetenser
Du är en person som arbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar in, kommunicerar och löser meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete och organisationen samt handlar i enlighet med fattade beslut och riktlinjer. Vidare tar du stort ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver arbete framåt. Du har också en förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett noggrant och samtidigt effektivt sätt. 



Krav

- Fullständig gymnasieutbildning eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer vara lämplig för rollen
- Erfarenhet av arbete i fysiskt arkiv
- Erfarenhet av administrativt arbete
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
- Goda allmänna datorkunskaper och vana att arbeta i webbaserade program

Meriter

- Erfarenhet av arbete med krav på god service, exempelvis i en företagsreception
- Erfarenhet av arbete med digitalisering av fysiska dokument, gärna till e-arkiv
- Övriga språkkunskaper 

 

Upplysningar
Anställningsform: 2 x Allmän visstidsanställning 10 januari tom 31 december 2022 samt 1 x Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader  
Arbetstider: kontorsarbetstid 
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Norrköping
Tillträde: 10 januari 2022 eller enligt överenskommelse

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 2 december. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.


När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 mars 2024