Arkivassistent till Information och ärendehantering

Arkivassistent till Information och ärendehantering

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Har du ett stort engagemang, tycker om ordning och reda och vill vara med och utveckla en modern förvaltning? Har du även ett intresse av både praktisk och digital arkivhantering? Då är du välkommen till en intressant roll hos oss på enheten för information och ärendehantering!

Vi söker en arkivassistent då en av våra arkivarier går på föräldraledighet. Vikariatet gäller för perioden 8 januari till och med 31 augusti 2024.
Som arkivassistent arbetar du med den fysiska och digitala arkivhanteringen i förvaltningens arkiv. I arbetsuppgifterna ingår bland annat utlämnande av allmänna handlingar, inventering och gallring samt insortering av akter. Du kommer också att arbeta med utvecklingsarbete tillsammans med arkivarie samt övrigt förekommande uppgifter i ett arkiv.

I uppgifterna ingår också att ta emot arkivleveranser, packa akter och förbereda inför leverans till Regionarkivet. Arbetet sker under hög sekretess, utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.

Tjänsten är placerad inom enheten för information och ärendehantering som är en del av avdelning stab, kommunikation och säkerhet. På enheten arbetar arkivarier, arkivassistent, förvaltningens jurister, nämndsekreterare, registratorer och utvecklingsledare inom ärendehantering och dataskydd. Vi sitter i fina lokaler på Selma Lagerlöfs torg där vi utgår från ett aktivitetsbaserat arbetssätt med flexibilitet, valfrihet och digitala möjligheter. Vi har ett tydligt ledarskap med en konkret ledarskapsfilosofi som grundar sig i Göteborg Stads gemensamma förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi arbetar tillsammans, vi bryr oss och vi tänker nytt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en avslutad gymnasial utbildning. Har du dessutom en högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning som bedöms likvärdig ser vi det som positivt. Vi ser det också som meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom en socialförvaltning till exempel som administratör eller erfarenhet av arkivarbete eller liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor.

Du är en van IT-användare och behärskar Officepaketet. Du behöver ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal som skrift. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt och anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

För att du ska trivas hos oss behöver du vara ansvarstagande och ta dina och de gemensamma arbetsuppgifterna på allvar. Du har fokus på det som är bäst för verksamheten och förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du är mån om att ditt arbete blir utfört på ett korrekt och grundligt sätt och lämnar inget åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer, slutför det du påbörjat, i rätt tid och med önskad kvalitet.

Arbetet kan stundvis vara fysiskt krävande och du förväntas kunna hantera tunga flyttlådor eller arkivboxar med handlingar så du behöver vara i god fysisk form.


ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 mars 2024

22 mars 2024