OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kooperativet som bildades 1994 har idag 49 medlemmar spridda över hela Sverige och ca 380 anställda personliga assistenter.Medlemmarna är beviljade personlig assistans vilket ger dem rätt till en självvald och självbestämmande assistans. Vår uppgift är bl a att bistå med administrativa göromål, t ex utbetalning av löner och redovisning till myndigheter.Vi har kontor i Kristianstad och Uppsala och är sammanlagt 8 personer som arbetar på kansliet. Hos oss är medlemmen alltid arbetsledare för sina personliga assistenter och Din roll är att ge stöd, råd och vägledning till arbetsledaren så att hon/han klarar sitt arbetsledarskap.Men som arbetsgivarrepresentant så har du också kontakt med personliga assistenter och fackliga representanter. Frågorna Du kommer att ställas inför utgår från hur assistansen ska utföras dels i enlighet med LSS och LASS men på ett sätt så att lagstiftning gällande arbetsrätt och arbetsmiljö alltid efterlevs.Du kommer också få hjälpa till med olika myndighetskontakter som rör assistans.I tjänsten ingår även att anordna och genomföra utbildningar till arbetsledare och personliga assistenter.Nu söker vi DIG som gillar att ha flera bollar i luften samtidigt men där fokus ligger på att ge en god assistans och där medlemmens självbestämmande är i centrum.Du ska ha god kunskap och erfarenhet i arbetsrättliga frågor.Har du god kunskap och erfarenhet om Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS ses det som meriterande.Du ska ha förmågan att vara tydlig, lyhörd och empatisk.Du är utåtriktad, har hög social förmåga och lätt för att "ta folk".Eftersom vi är ett rikstäckande kooperativ så ingår det att resa i tjänsten.