OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nytt HVB-hem söker personal
I Ovanåkers kommun ges du möjlighet att arbeta i en liten organisation med gott arbetsklimat, korta beslutsvägar och nära dina kollegor, chefer och samarbetspartners.
Ovanåkers kommun står inför att starta ett hem för vård och boende för ensamkommande barn och ungdomar 16-17 år, varför vi nu söker en föreståndare, en socialsekreterare samt en assistent till detta. Uppdraget erbjuder goda förutsättningar för ett gränsöverskridande arbete som är både inspirerande och kompetensutvecklande.
Arbetsuppgifter
Som assistent kommer du att vara ansvarig för att bistå och medverka i verksamheten vid kommunens HVB- hem för ensamkommande flyktingbarn 16-17 år. Din första arbetsuppgift blir initialt att vara delaktig i uppbyggnaden av, samt utreda, planera och organisera, en fungerande verksamhet för mottagning, samordning och boende för ensamkommande barn. I arbetsuppgifterna ingår även att utföra administrativa uppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning. Du ska ha lätt för att jobba självständigt och vara samordnande. Du är social och trivs med att ha många utåtriktade kontakter, är flexibel och trygg i din roll. Du skall ha en god förmåga till att arbeta både självständigt och samarbeta i grupp, kunna ta egna initiativ, vara duktig på att planera, vara ansvarstagande och resultatinriktad, samt vara intresserad av att utveckla arbetet. Du har en god omvärldskunskap för att på bästa sätt kunna lotsa ungdomarna till ett självständigt vuxenliv. Vi förutsätter att du är prestigelös och kommunikativ och aktivt bidrar till att skapa ett gott arbetsklimat på arbetsplatsen
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt kompetens och erfarenhet av migration och asylprocessen. Vidare är det meriterande om du har kännedom om målgruppen och har förståelse av hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Du visar intresse för ensamkommande barns situation och har ett genuint intresse av att arbeta med utsatta människor, uppmuntra och entusiasmera.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där samarbetsförmåga, flexibilitet och god organisationsförmåga är viktiga egenskaper. Avslutningsvis har du en kulturell ödmjukhet och förståelse för komplexiteten i mötet mellan olika kulturer.
Körkort och datorvana erfordras och du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Andra språkkunskaper är meriterande men du ska behärska engelska i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Enligt lag (2007:171) om registerkontroll av personal vid HVB- hem måste vi utan undantag kontrollera om personen finns i belastnings- eller misstankeregistret innan de vi personal till ovanstående tjänster. Utdrag ur polisens belastnings- och misstankeregister är därför ett krav.
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Monica Liljemark
0271-570 00
Vision Ann-Christin Herrdahl
0271-570 00
Enhetschef Öppenvård Ann-Christin Herrdahl
0271-570 00
Enhetschef Marita Lindsmyr
0271-571 13
Arbetsterapeut Åsa Eriksson
0271-571 44
Arbetsterapeut Torun Eliasson
0271-570 58
Verksamhetschef Urban Sundström
0271-570 00
MAS Maria Larsson
0271-570 00
Vårdförbundet Ann Tigerstrand
0271-570 00
Verksamhetschef IFO Monica Liljemark
0271-570 00