Assistent till Barn och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

Nyköping ligger vid kusten en timme söder om Stockholm. I kommunen arbetar ca 4.000 personer för att uppfylla målen om service, professionellt bemötande och tillgänglighet samt möta de utmaningar som ställs på en region i stark tillväxt. Mångfald gynnar utvecklingen. Vi eftersträvar därför en jämnare köns- och åldersfördelning samt varierad etnisk och kulturell bakgrund hos våra medarbetare. Kommunen arbetar kontinuerligt med att ge alla arbetsplatser förutsättningar för ett medskapande och ett strukturerat arbetssätt. Vi lägger därför stor vikt vid att Du delar kommunens värdegrund och medarbetarpolicy. För mer information: www.nykoping.se I Nyköpings kommun satsar vi på hälsofrämjande insatser för våra medarbetare och har därför infört rökfri arbetstid. ARBETSUPPGIFTER Barn- och familjeenheten är en av fyra enheter inom Sociala divisionen. Enheten består av 50 medarbetare fördelade på 4 team. Vi arbetar främst med barn i ålder 0-12 år och deras familjer som är i behov av särskilt stöd. Vi utreder och handlägger ärenden där det finns oro för att barn far illa. På enheten handlägger vi familjerättsliga ärenden kopplat till vårdnad, boende och umgängesfrågor. Vi ansvarar för att tillhandahålla familjehem och kontaktfamiljer för de barn som behöver den insatsen. Förebyggande insatser till barn, t.ex. familjecentralerna och andra typer av familjestöd är också vårt ansvar. Som assistent på Barn och familjenheten kommer du att vara enhetens stöd utåt och inåt i organisationen. Du kommer att vara behjälplig med att: - aktualisera, registrera och avsluta ärenden i verksamhetssystemet Procapita, - beställa utdrag från polisen, kronofogden och socialregistret - ta fram statistikuppgifter - faktura och posthantering - inköp av kontorsmaterial - ta emot sjukanmälningar - hjälpa enhetens handläggare med stöd och support i och kring Procapita. Arbetet innebär ett nära samarbete med övriga verksamheter inom divisionen samt att du vid behov ska fungera som ersättare för den assistentkollega som arbetar i familjehemsteamet. Vid dessa tillfällen kommer du dessutom att registrera och upprätta avtal med uppdragstagare samt göra utbetalningar till familjehem, kontaktfamiljer och jourhem. Du axlar din roll som assistent med stort engagemang och ordningssinne samt deltar med ett positivt förhållningssätt i utvecklingen av arbetet. KVALIFIKATIONER . Du som söker ska ha en gymnasieutbildning motsvarande 3 år . Du har flera års erfarenhet från administrativt arbete . Mycket goda datakunskaper framförallt i Word och Excel, samt har erfarenhet från Procapita. . Du har servicevana och förmåga att kunna bistå med hjälp och lösningar . Det är en fördel men inte ett krav om du har tidigare erfarenhet från arbete inom Socialtjänsten Personliga egenskaper: Vi söker en ansvarsfull, flexibel och serviceinriktad problemlösare med förmåga att hitta smidiga lösningar och skapa rutiner för verksamheten. Du trivs med att arbeta självständigt, under eget ansvar och fungerar även i stressade situationer. Du är flexibel och lösningsfokuserad, då du i din yrkesroll kommer att möta många medarbetare och en verksamhet som erbjuder spännande utmaningar och skiftande behov. Vid rekryteringen kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Sammanfattning

Liknande jobb


Liljestensskolan söker Administratör

21 maj 2024

20 maj 2024