Assistent till enheten för Ekonomiskt bistånd

Assistent till enheten för Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en assistent till enheten för ekonomiskt bistånd, då en våra medarbetare går i pension.

Som assistent har du en viktig roll på vår enhet du då jobbar med administrationen som gör att våra socialsekreterare kan fokusera på klientarbetet.

Du som assistent administrerar främst ansökan om ekonomiskt bistånd, d.v.s. kontrollerar att rätt handlingar inkommit, skriver/ringer när handlingar saknas, kontrollerar inkomster och utgifter, beslutar, dokumenterar och gör utbetalningar i verksamhetssystemet Life Care (tidigare procapita). I kommunen har vi sen ett par år tillbaka e-ansökan och ett utvecklingsområde som du som assistent kommer att jobba med är att få fler klienter att ansöka digitalt.
Handläggningen sker i nära samarbete med socialsekreterarna i gruppen som träffar klienterna, utreder behov, gör upp genomförandeplaner och följer upp dessa. Du kommer även ha viss klientkontakt i enklare frågor.

Kvalifikationer
Vi vill helst att du har erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd eller att du har arbetat med myndighetsutövning på annan myndighet som t.ex. Försäkringskassan.

Vi söker dig som har relevant gymnasieutbildning med påbyggnad av högskolepoäng inom tex. ekonomi, juridik alt socialrätt.

Som person söker vi dig som är är van att arbeta med service och är strukturerad. Du behöver även vara bra på att samarbeta, ha goda IT-kunskaper och tycker det är roligt att jobba med siffror. I det här jobbet krävs även att du trivs med att jobba i ett högt tempo samt att du gillar när arbetet innehåller både toppar och dalar.

Vi erbjuder
Ett spännande och stimulerande arbete på ett socialkontor i framkant och med höga ambitioner. Här jobbar vi gärna tillsammans både inom och utanför enheten. Vi är en arbetsgrupp som trivs med att jobba ihop, ger varandra feedback och stöttar varandra.

Som medarbetare i Sollentuna kommun erbjuds du ett roligt, stimulerande och utmanande uppdrag. Du är med i arbetet med att göra Sollentuna lite bättre varje dag för våra kommuninvånare. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med möjlighet att arbeta hemifrån, engagerade och kompetenta medarbetare samt ett välfungerande samarbete inom socialkontoret.

Vi värnar om ett gott arbetsklimat som möjliggör ett hållbart arbetsliv bland annat genom att vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling. För att läsa mer om våra förmåner,  https://www.sollentuna.se/sv/naringsliv--jobb/jobb-och-praktik/sollentuna-kommun-som-arbetsgivare/personalformaner/

Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering gör vi en bakgrundskontroll innan anställning erbjuds.



Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sollentuna kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 april 2022
  • Ansök senast: 4 maj 2022

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024