Assistenter vid behov

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten är en myndighet med säte i Göteborg. Bland våra 260 medarbetare finns både generalister och specialister inom en rad olika fackområden. Vi tar ansvar för att hav och sötvatten nyttjas men inte överutnyttjas. Vi utgår från ekosystemens och människans behov nu och i framtiden. Detta gör vi genom att samla kunskap, planera och fatta beslut om insatser för en bättre miljö. För att nå framgång samverkar och förankrar vi vårt arbete med alla berörda, nationellt såväl som internationellt.

Myndigheten ska arbeta för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla.

Vi vill ha en arbetsplats där alla trivs och kommer till sin rätt. Det betyder att vi välkomnar olika erfarenheter, bakgrunder och personligheter som kan föra oss och vår verksamhet framåt.


Havs- och vattenmyndighetens avdelning för fiskförvaltning, enheten centrum för fiskerikontroll söker två assistenter vid behov.


ARBETSUPPGIFTER
Havs- och vattenmyndighetens avdelning för fiskförvaltning ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska fisket följer gällande regler på fiskets område. Avdelningen ansvarar också för att de fiskekvoter Sverige tilldelats inte överskrids. Detta sker genom att vi följer det svenska fiskets rapportering, kontrollerar hur fisket bedrivs samt beslutar om fiskestopp. Enheten centrum för fiskerikontroll är en av fem enheter på avdelningen och är ett övervaknings- och supportcenter gentemot fisket, myndighetens landningskontrollanter och Kustbevakningen. Verksamhet bedrivs på enheten dygnet runt, alla dagar på året.

Den aktuella befattningen innebär att du medverkar i det operativa arbetet med att övervaka och säkerställa att regelverket på fiskets område följs. Bidra till att skapa förståelse för hur rapportering från fiskare ska utföras på ett korrekt sätt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som assistent är:
• via telefon ta emot och registrera olika typer av anmälningar från fisket
• ge IT-support till fiskare som rapporterar sina fångster elektroniskt samt till andra aktörer i handelsledet
• svara på frågor och informera om gällande regelverk på fiskets område
• bedriva övervakning av fisket i realtid
• i övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten, exempelvis delta i samordnandet av gemensamma kontrollinsatser mellan EU:s medlemsländer.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har treårig gymnasieutbildning kompletterad med kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet som vi bedömer vara relevanta för befattningen. Det är meriterande om du har grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt.
Våra krav på erfarenhet är följande:
• minst två års arbetslivserfarenhet, som vi bedömer relevant, varav minst ett år från arbete med telefonsupport
• erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig verksamhet
• vana vid hantering av juridisk text (och tolkning av densamma)
• van it-användare
• vana av att arbeta oregelbundna tider.

Vi ser även gärna att du har erfarenhet från arbete med fisket och regelverket för fiskerikontroll.

Som person är du pedagogisk och tydlig i kommunikationen. Du ska kunna hantera avvägningen mellan att vara beslutssam och ha förståelse för den enskildes behov i myndighetsutövningen. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs det även att du är strukturerad, noggrann och har en problemlösande analysförmåga. Du måste vara självgående och flexibel. Givetvis har du möjlighet att jobba dagar, kvällar och nätter.

Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga i tal på engelska. Det är meriterande med kunskaper i annat skandinaviskt språk. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Anställningarna är placerade i Göteborg. Anställningarna är tidsbegränsade med start snarast t.o.m. 31 december 2017 där du kan komma att tas i anspråk för enstaka kortvariga anställningsperioder. Möjlighet till eventuell förlängning. Att stå till förfogande på detta sätt innebär att ett nytt anställningsförhållande inträder vid varje särskilt tillfälle du tas i anspråk för arbete. Därför kan det vara lämpligt för dig som har en annan huvudsaklig sysselsättning, till exempel studier. Under perioden juni till augusti finns ökat behov och anställningsformen blir då allmän visstid.
Eventuellt kan behovet av medarbetare öka.



Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.


För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Karin Hermansson, tf. Avdelningschef. T.o.m. 7 j
010-698 60 22
Ingemar Berglund, Avdelningschef. Fr.o.m. 15 jul
010-698 60 07, 070-696 93 20
Stig Thörnqvist, Fackförbundet ST inom HaV
010-698 60 00
Jessica Hjerpe Olausson, ledamot i Saco-förening
010-698 60 00
Karin Hermansson, tf. Avdelningschef. För kontak
010-698 60 22
Ingemar Berglund, Avdelningschef. För kontakt fr
010-698 60 07, 070-696 93 20
Kajsa Berggren, enhetschef
010-698 60 18
Björn Sjöberg, Avdelningschef
010-6986008
Johan Kling, Saco-föreningen
010-698 60 00
Jessica Hjerpe Olausson,facklig representant SAC
010-698 60 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och vattenmyndigheten (HaV) Göteborg
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Deltid
  • Timlön
  • Timavlönad. Schema. Dag, kväll, natt, årets alla dagar. Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 13 september 2016

Besöksadress

Ekelundsgatan 1 40439 Göteborg
None

Postadress

Box 11930
Göteborg, 40439

Liknande jobb


16 maj 2024