Assisterande utredare/statistiker

Arbetsbeskrivning

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller fyra processer; regelbunden tillsyn, kvalitetsgranskning, anmälningsärenden samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Vi söker en assisterande utredare/statistiker till enheten för statistik på Analys- och statistikavdelningen. Avdelningen utgör en central stödfunktion för Skolinspektionens verksledning och för myndighetens regionala avdelningar. Avdelningen har en strategisk, samordnande och stödjande roll och ansvarar bland annat för att analysera myndighetens resultat från tillsyn och granskning, ge metod- och analysstöd samt att ta fram olika former av beslutsunderlag till ledningen.

Arbetsuppgifter


I arbetet som assisterande utredare/statistiker ingår du i enheten för statistik. Centrala uppdrag för enheten är att ta fram statistik om myndighetens verksamhet samt genomföra elev- och föräldraenkäter. Enheten gör också analyser för att sprida kunskap om skolan samt leder eller deltar i utvecklingsprojekt på myndigheten. Du ska assistera övriga utredare/statistiker på enheten med exempelvis datainsamling, databearbetning, kvalitetssäkring, sammanställning och presentation av data. Enheten leder och medverkar också i olika utvecklingsprojekt, ansvarar för flertalet enkätundersökningar samt tar fram underlag på uppdrag av verksledningen vilket du också kan komma att vara behjälplig i.




Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• samhälls- eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning med inslag av statistik
• goda kunskaper i Excel och SPSS eller annat statistikprogram
• förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska på lägst grundläggande nivå

 

Det är meriterande med  


• erfarenhet från liknande statistikarbete i assisterande funktion det senaste året
• erfarenhet av skolfrågor
• erfarenhet av att hantera/bearbeta stora dataset
• erfarenhet av enkätundersökningar
• erfarenhet och kompetens från arbete med mångfalds-, genus- eller jämställdhetsfrågor
• erfarenhet från olika kulturer.

Det är viktigt att du är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga eftersom arbetet är av assisterande karaktär och vi är en stödfunktion med många förfrågningar, kontakter och samarbeten. Det är också viktigt att du är flexibel och noggrann då vi ofta genomför uppdrag med snäva tidsmarginaler och höga kvalitetskrav. Vi ser gärna att du är strukturerad och självgående eftersom vi arbetar målorienterat och med ständiga förbättringar.

Sverige är ett samhälle med stor mångfald, det gäller inte minst många skolor. Skolinspektionen värdesätter kompetens som speglar en sådan verklighet. Skolinspektionen strävar efter att vara en inkluderande arbetsplats med stor mångfald.

Tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Skolinspektionen tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Omfattningen är heltid.

Ansökan

Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senaste den 11 januari 2017. Ansökan har dnr 21-2016:10021.

Frågor

Kontaktpersoner utredare Björn Ljung, tfn 08-586 086 39 eller utredare Mattias Friström, tfn 08-586 083 24

Fackliga företrädare Björn Ljung (Saco-S) tfn 08-586 086 39 och

Lina Burström Bennehult (OFR/S) tfn 08-586 080 25.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolinspektionen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 2 januari 2017

Besöksadress

Storgatan 33, Linköping
None

Postadress

Box 23069
Stockholm, 10435

Liknande jobb


Group Credit Data Analyst

Group Credit Data Analyst

6 maj 2024

Analytiker/ undersökningsledare till SCB

Analytiker/ undersökningsledare till SCB

26 april 2024

Statistiker/kvantitativ analytiker

Statistiker/kvantitativ analytiker

12 april 2024

Statistiker med inriktning metod

Statistiker med inriktning metod

8 april 2024