Asylhandläggare

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsbeskrivning
Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige och internationellt. Det innebär att vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått nej på sin ansökan och måste lämna landet.

Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 000 anställda.

Arbetsuppgifter
Utreda, handlägga och föredra ärenden enligt utlänningslagen. Besluta i ärenden enligt utlänningslagen, och i annan tillämplig lagstiftning.

Informera och kommunicera med den sökande under utredningsprocessen. Registrera ärenden och beslut.

Utbildning/Erfarenhet
Högskoleutbildning med lämplig inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Erfarenhet av att handlägga förvaltningsrättliga ärenden. Språkkunskaper är meriterande och du ska ha goda kunskaper i engelska. Datorvana krävs.

Du ska vara utåtriktad och ha lätt för att kommunicera. Kunskap i intervju- och samtalsmetodik är meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta med barn och vuxna i utsatta situationer.

Du ska ha god samarbetsförmåga och kunna ta till dig och dela med dig kunskaper och erfarenheter. Du är flexibel och kan arbeta för gruppens mål.

Sammanfattning

Liknande jobb


2 juli 2009

2 juli 2009