Avdelningschef Serviceavdelningen

Avdelningschef Serviceavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vi tar nu nästa steg med vidareutvecklingen av stödet till Chalmers verksamheter genom att söka nästa avdelningschef. Är du vår nya medarbetare?

Information om Chalmers verksamhetsstöd
Chalmers kombinerar utbildningar i världsklass med excellent forskning och genomsyras samtidigt av utpräglad samverkan med industrin och det omgivande samhället. Som fristående stiftelseägt universitet har vi unika möjligheter att samverka och bryta ny mark med andra aktörer. Bakom framgångarna ligger en mångfacetterad och innovativ organisation. Chalmers är det lärosäte som åtnjuter högst förtroende hos den svenska allmänheten.

Chalmers har antagit en strategi för att, med utgångspunkt i dagens nationellt starka position, utvecklas till ett av Europas ledande tekniska universitet. Högt kvalificerade, effektiva stödfunktioner är helt nödvändiga och särskilt utpekade som en del av denna utveckling. Större delen av dessa funktioner samlas på Chalmers i det centrala verksamhetsstödet, som leds av universitetsdirektören och utgörs av sju avdelningar: IT, HR, ekonomi, student- och utbildningsstöd, kommunikation, lednings- och högskolegemensamt stöd, samt teknisk service och lokalvård. Genom hög kompetens, rådgivning och hög servicenivå ska stödet skapa förutsättningar för kärnverksamheten att leverera excellens i sina uppdrag.

Information om avdelningen
Serviceavdelningen ger service och rådgivning inom bland annat lokalservice, lokalvård, post-, transport- och godsmottagning, digitaltryck, vaktmästeri och teknisk service, passerkort och salsbokningar. Avdelningens uppdrag är att erbjuda service inom sina områden till hela Chalmers verksamhet som inbegriper ledningen, 13 institutioner, det gemensamma verksamhetsstödet och vissa externa kunder. Inom avdelningen pågår utvecklingsarbeten inom bland annat följande områden:
- utveckling av kundrelationer
- utveckling av processer som kopplar till lokalförsörjning och IT
- utveckling av vaktmästeri- och lokalvårdsorganisation

Arbetet sker i nära samverkan med alla delar inom Chalmers.

Beskrivning av tjänsten
Som avdelningschef har du det löpande och strategiska ansvaret för att utveckla och upprätthålla de bästa tjänsterna och lösningarna inom ett ansvarsområde som spänner över ett brett spektrum av tjänster. Avdelningen har ca 115 medarbetare och du leder verksamheten via dina enhetschefer. Ansvaret omfattar personalansvar, ansvar för budget, ekonomisk uppföljning och rapportering av avdelningens verksamhet.
Du förväntas delta aktivt i det strategiska utvecklingsarbetet genom att leda verksamheten mot gemensamma och uppsatta mål. Detta ställer krav på utvecklingskraft, helhetssyn, samarbete samt förmåga att skapa förutsättningar och engagemang för nya arbetssätt.

Du leder avdelningens ledningsgrupp som förutom dig består av fyra enhetschefer. Du samarbetar tätt med dina avdelningschefskollegor. Du rapporterar till universitetsdirektören och ingår i ledningsgruppen för Chalmers gemensamma verksamhetsstöd.

Arbetet bygger på:
- en nära dialog med ledningen, institutionerna och studentkåren
- ett starkt ledarskap som kan säkerställa utvecklingskapaciteten inom avdelningen för att utveckla arbetssätt och verktyg samt identifiera och hantera nya behov
- förmågan att se helhet, strukturer och att samarbeta

Kvalifikationer
Vi söker dig som
- har relevant akademisk utbildning, eller erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som motsvarande,

- har erfarenhet av att leda en verksamhet med ett stort antal medarbetare,

- erfarenhet av att leda genom andra,
- har flera års erfarenhet från servicesektorn inkluderande kunskaper om nyckeltal, kalkylering och kundrelationer,
- har gedigen erfarenhet av att leda och genomföra utvecklings- och förändringsarbete,
- har kommunikativ förmåga,
- behärskar engelska i både tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har:
- erfarenhet av att leda verksamhet inom större organisationer
- erfarenhet av att utveckla digitala verktyg och system
- erfarenhet av akademin

Som person är du relationsskapande och affärsmässig, du är stabil/stresstålig och du drivs av att leverera tjänster med god kvalitet. Viktiga ledaregenskaper för tjänsten är att kunna skapa och kommunicera visioner, strategier och mål, utveckla medarbetarnas kompetenser samt se och ta tillvara den mångfald som finns på serviceavdelningen. I ditt uppdrag ingår att arbeta för en jämlik och god arbetsmiljö som skapar ett hållbart arbetsliv för medarbetarna

Information om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Sista datum för ansökan: 2023-05-21

Kontaktperson
Universitetsdirektör, Anna Lindholm, Chalmers verksamhetsstöd,
anna.lindholm@chalmers.se, 031-722 1494

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 12 maj 2023

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


3 maj 2024

Digital Product Area Manager, Supply Chain Development

Digital Product Area Manager, Supply Chain Development

30 april 2024