Avgiftshandläggare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till oss!

I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026.



SocialförvaltningenVälkommen till oss!
I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi.

Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026.

Beskrivning
Är du intresserad av att arbeta inom administrativa enheten och vill bli en del av vårt team? Vi söker dig som vill ha ett omväxlande administrativt arbete och som tycker att det är motiverande att bidra till en god service för våra kommuninnevånare och kunder. Om det låter intressant så erbjuder vi dig även en trivsam arbetsmiljö med trevliga kollegor!
Socialförvaltningen verkställer socialnämndens uppdrag inom funktionsstöd, hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård och omsorg. Förvaltningen ger service, omsorg, omvårdnad och rådgivning till ca 2 800 personer i Säffle kommun. Vi arbetar också med förebyggande insatser. För att verkställa detta uppdrag finns ca 450 medarbetare exklusive timavlönade.
Den administrativa enheten hanterar och handlägger administrativa uppdrag, receptionen, ekonomi och budget, avgifter, nämndsekreterarskap, anhörig- och funktionshinderfrågor, konsumentfrågor samt budget- och skuldrådgivning. Enheten är en stödfunktion till samtliga verksamhetsgrenar inom förvaltningen.



Arbetsuppgifter
Vi söker en avgiftshandläggare. Uppgiften är myndighetsutövning och innebär utredning och beräkning av avgifter samt att fatta avgiftsbeslut för insatser vård och omsorg och funktionsstöd. I handläggningen beräknas brukarens avgiftsutrymme utifrån inkomstuppgifter från brukaren, Pensionsmyndigheten eller annan myndighet samt utifrån kommunens avgiftsbestämmelser. Beräkningen görs i verksamhetssystemet Lifecare. Avgiftshandläggaren har delegation att besluta om avgiften, vilket även innebär att bemöta överklagande av avgiftsbeslut. Det ingår också att dagligen svara på frågor från brukare, gode män och anhöriga om avgifter och fakturor.  

I samband med faktureringen arbetar avgiftshandläggarna i ekonomisystemet ERP, vilket även gäller vid frågeställningar om fakturan.

I tjänsten ingår även annan debitering och att vara delaktig i framtagande av informationsmaterial samt att effektivisera och digitalisera processer och rutiner. I arbetsuppgifterna kommer även andra administrativa uppgifter att ingå, t ex kund- och leverantörsfakturor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning med ekonomisk eller administrativ inriktning och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppgifterna. Du har goda datakunskaper, flerårig aktuell erfarenhet av administrativa uppgifter och intresse av att effektivisera och digitalisera processer och rutiner.

Du är självgående, ansvarstagande, noggrann, flexibel, kan ta egna initiativ och arbeta på ett strukturerat sätt. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och har förmåga att förklara beräkningar på ett enkelt sätt. Du har social förmåga och ett professionellt bemötande såväl externt som internt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

En fördel är om sökande arbetat i Lifecare och ERP samt har bra kunskap och vana att arbeta i Excel.

Villkor
Tillsvidareanställning 100%.

Vi erbjuder även personalförmåner så som friskvårdpeng, fria bad och
cykelförmån. Läs gärna mer om dessa förmåner på Säffle kommuns karriärsida http://jobb.saffle.se/.

För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/
Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 mars 2024
  • Ansök senast: 14 mars 2024

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024