Avgiftshandläggare till ekonomikontoret

Arbetsbeskrivning

Borlänge kommuns anställda möter borlängeborna i livets alla skeden. Vill du vara med och jobba för borlängeborna och se till att deras avgifter blir rätt beräknade. Tycker du att det är trevligt att prata med och serva bland annat våra äldre borlängebor, så är det här jobbet för dig!

Ekonomikontoret levererar verksamhetsanpassat ekonomistöd till kommunens sektorer. Enheten Centralt stöd är en av tre enheter inom ekonomikontoret. Inom enheten finns funktioner för kund- och leverantörsreskontror, betalningar, kravhantering, finansadministration, avgiftshantering och fakturering av avgifter mm. Även köhantering och placering för förskola och fritidshem hör till enheten. Enheten består idag av 10 personer.

Självklart lockar vår värdegrund dig!

Jag finns här för Borlängebon
Jag gillar utmaningar
Jag möter varje människa med öppenhet

Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Nuvarande avgiftshandläggare går vidare till nya arbetsuppgifter inom ekonomikontoret varför vi har behov av att rekrytera. Arbetet innebär avgiftshandläggning enligt Socialtjänstlagen för hemtjänst och särskilt boende samt för funktionshinderomsorgen inom LSS. Som avgiftshandläggare beräknar du och beslutar om avgifter (myndighetsutövning) samt kontrollerar även rimligheten i uppgifterna i verksamhetssystemet.

I arbetsuppgifterna ingår att bevaka de förändringar som sker inom avgifts- och pensionsområdet. Arbetet innebär mycket kontakt med brukare, anhöriga, biståndshandläggare, chefer inom kommunen samt berörda myndigheter. Som avgiftshandläggare ska du även vid behov informera om avgifterna vid träffar med intresseorganisationer etc.

Nytt verksamhetssystem är infört under 2022. Det är viktigt att du har viljan och engagemanget att ytterligare förbättra och utveckla arbetet.

Arbetet kommer i framtiden även innefatta avgiftshantering för förskola, fritidshem samt pedagogisk omsorg.

KVALIFIKATIONER
Gymnasie- eller högskoleutbildning inom ekonomi är inte ett krav men du bör ha arbetslivserfarenhet från administrativt arbete. Erfarenhet från arbete inom omsorg och/eller servicearbete är meriterande. Vi ser gärna att du har datavana och att du har arbetat med siffror tidigare. Meriterande är erfarenhet av arbete i Excel. Vi ser att du har mycket bra kunskaper i det svenska språket, både skriftligt och muntligt samt goda muntliga kunskaper i det engelska språket.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du är en noggrann person, med bra siffersinne då det är av stor vikt att avgiftshanteringen blir rätt och riktig från början. Då du kommer att ha mycket telefonkontakt med bland annat brukare och anhöriga så är det viktigt att du är professionell och trevlig i ditt bemötande. Tjänsten ställer även krav på att du är tålmodig som person och att du har en god pedagogisk förmåga och kan anpassa din kommunikation efter borlängebons behov.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Sammanfattning

Liknande jobb


7 juni 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 juni 2024

Planeringssekreterare

Planeringssekreterare

7 juni 2024