Avtalscontroller, upphandlingsenheten

Avtalscontroller, upphandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi söker kandidater till ett av kommunens mest intressanta och utmanande jobb. Brinner du för inköpsfrågor och är en driven, analytisk, orädd och samarbetsvillig person som trivs i utvecklingsprojekt? Då är du rätt person för oss! Vi söker dig som har mångårig erfarenhet inom inköp eller upphandling och nu vill ta dig vidare och arbeta utifrån ett övergripande strategiskt perspektiv.

På upphandlingsenheten sätter vi affären i fokus och har ett förhållningssätt där vi är orädda för att testa nya idéer. Vi har ett konsultativt förhållningssätt där vi naturligt alltid utgår från det värde vi kan skapa i organisationen. Vi finns till för kommunens verksamheter!

Vi vet att ett bra arbets- och samarbetsklimat genererar en bättre och effektivare leverans. Stor vikt läggs därför på att skapa en trivsam och öppen arbetsplats vilket våra goda resultat i vår senaste medarbetarenkät är ett kvitto på!

Organisatoriskt är upphandlingsenheten centralt placerade på
kommunledningskontoret där vi utgör en expert- och stödfunktion som årligen handlägger cirka 120 upphandlingar avseende varor, tjänster och byggentreprenader. Vi ansvarar även för kommunens interna beställningssystem där det årligen genomförs cirka 100 000 beställningar. Vi är otroligt stolta över att ligga i Sveriges absoluta framkant i nyttjandet av beställningssystem!

Enhetens huvudsakliga uppgifter är att praktiskt och strategiskt:
- Genomföra upphandlingar i enlighet med gällande lagar, interna policys och politiska mål.
- Utveckla ändamålsenliga affärsupplägg utifrån ett kommunövergripande perspektiv.
- Verka för en god avtalsefterlevnad och analysera kommunens inköp.

Vi finns i toppmoderna lokaler i Rådhus Skåne mitt i Kristianstads stadskärna med närhet till tåg och buss. Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som avtalscontroller kommer du ha ett strategiskt övergripande perspektiv i kommunens inköpsfrågor och ta ansvar för hela processen från identifierade problem och utvecklingsbehov till att hitta och realisera lösningen. Du kommer behöva ta egna initiativ och gemensamt med upphandlingschef identifiera och prioritera värdeskapande arbetsuppgifter.

Du är en naturlig del i inköpsstrategiska frågeställning och forum och kommer leda samt vara en del av såväl små som stora projekt.
Arbetet innefattar att kontinuerligt analysera och följa upp inköpsdata, ekonomisk data samt organisationsmönster för att tillsammans med upphandlingschef, upphandlingsenheten och verksamheterna förbättra kommunens affärer och regelefterlevnad. Du kommer ansvara för att genomföra och presentera fördjupande uppföljningsinsatser inom exempelvis avtalsföljsamhet, miljökravsefterlevnad och informationssäkerhet.

I det dagliga arbetet är du ett stöd till verksamheterna, upphandlarna, e-handelssamordnare och tar ett stort ansvar för att hjälpa förvaltningarnas inköpssamordnare i deras uppföljningsarbete. Du kommer även vara en nyckelperson i arbetet med att förbättra kommunens avtalsportfölj och avtalsdatabas vilken fungerar som ett avtalsgränssnitt mot verksamheterna.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har relevant eftergymnasial examen eller utbildning inom exempelvis ekonomi, inköp, upphandling eller juridik som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har genomförda kurser och/eller utbildningar inom något eller några av följande områden:
-inköp,
-upphandling,
-inköpsanalys
-inköpsstyrning
-ekonomistyrning
-statistik och/eller projektledning.

Vi vill att du har flerårig erfarenhet av arbete inom upphandling, inköp eller ekonomistyrning och det är en fördel om du har längre erfarenhet inom relevant arbetsområde. Har du chefserfarenhet är det meriterande. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av ansvar för verksamhetsutveckling, inköpsstyrning, kategoristyrning, projektledning och data- och inköpsanalys. Du hanterar Office-paketet i ditt dagliga arbete och det är en fördel om du har fördjupad kunskap inom Excel och/eller Power BI samt tidigare arbete med inköpsanalys- och/eller upphandlingssystem. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift i det svenska språket och har förmåga att författa rapporter enligt myndigheternas skrivregler.

Du är en erfaren och trygg person med stor analytisk förmåga. Ditt arbetssätt präglas av en prestigelöshet samtidigt som du inte är rädd för att förmedla dina råd och bedömningar. Att du värdesätter och har en god samarbetsförmåga och ett konsultativt förhållningssätt är en självklarhet för dig.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024