Barnets socialsekreterare

Barnets socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.
I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas.
Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan!

Vi i Landskrona stad har lyssnat på vad många socialsekreterare saknar på sitt arbete och vi har därför satsat extra på en nära arbetsledning till våra socialsekreterare. När man jobbar med komplexa ärenden, så vill man inte stå själv, utan ha någon att bolla och resonera tillsammans med och det gör vi både individuellt med vår chef, men också tillsammans i vårt team.

Individ- och familjeförvaltningen arbetar efter visionen "Av egen kraft" och enligt ledningsfilosofin "Tillsammans når vi längre" och vi i sektionen för myndighet barn och unga har arbetat vidare i visionsarbetet med vår barninriktning som lyder "Att ge Landskronas barn och ungdomar det stöd och de förutsättningar som de behöver, för att klara en framtid av egen kraft". Inom sektionen för myndighet barn och unga inryms fyra utredningsteam, ett team med familjehemssekreterare och till det team som vi ny söker en ny barnsekreterare till i ditt framtida team finns även familjerättssekreterare. Varje team har sin egen chef.

Med din anställning följer, förutom flextid, också 24 extra lediga timmar per år, friskvårdsbidrag och extern handledning.

ARBETSUPPGIFTER
Landskrona stad får du en möjlighet att arbeta med utmanande ärenden. Som barnets socialsekreterare följer du upp vården och skolgången för våra barn som vi har placerade i familjehem. Vi arbetar med myndighetsutövning och följer upp insatser både enligt SoL och LVU och du har en nära kontakt med barnet, de biologiska föräldrarna och barnets nätverk för att stötta dem i umgängesfrågor. Du arbetar nära familjehemmet och familjehemssekreterare, men också tillsammans med utredarna i de fyra utredningsteamen.

Vi möter allt från missbruk, ungdomskriminalitet och våld till omsorgssvikt och hedersproblematik. Som stöd i arbetet finns nära arbetsledning till biträdande sektionschef. Målet är att hjälpa våra barn, ungdomar och familjer som befinner sig i svåra situationer i livet att åstadkomma en trygg uppväxt och få de förutsättningar som de behöver för att klara en framtid av egen kraft. Vi har en stark tro på människors inneboende resurser och till vår hjälp, så arbetar vi bland annat med familjerådslag, appen OmMej och vi kommer att göra en stor satsning de kommande åren för att implementera Signs of Safety på hela myndigheten för barn och unga. Det är det som gör vårt arbete så spännande och viktigt!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
Har en socionomexamen.
Har körkort och kör bil.
Har ett stort intresse för människor och förmåga att förena myndighetsutövning med värme och engagemang.
Har en god strukturell förmåga och uttrycker dig på ett tydligt och korrekt sätt i både tal och skrift.
Ser utvecklingsarbete som en spännande och kreativ utmaning och har förmåga att ställa om till ändrade förutsättningar.
Är prestigelös och förstår vikten av att samarbeta för att tillsammans med andra kollegor och samarbetspartners kunna nå resultat.
Är nyfiken, modig och har lust att lära.
Har förmåga att tillföra entusiasm och energi i din arbetsgrupp.
Välkommen till oss på Individ- och familjeförvaltningen! Meriterande är erfarenhet av barn och ungas utveckling, myndighetsutövning främst med barn och unga, goda kunskaper om BBIC, att ha arbetat i Lifecare samt med Signs of Safety.

Erfarenhet är önskvärt, men stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan, då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling. Eftersom vi arbetar med barn, så lämnar du ett nytt, oöppnat polisregister till oss innan anställning.
Vi kommer att ha intervjutider,13/6 8:30, 14/6 12:30, 14:00, 15:30 samt 16/6 15:00.

Läs mer om oss på: landskrona.se/Jobba hos oss

I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


SSPF-koordinator i förebyggarteamet

SSPF-koordinator i förebyggarteamet

8 maj 2024

Vi söker nu socialsekreterare till vår Individ- och familjeomsorg!

8 maj 2024